جعفر صادق اسکندری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تا سال 1393 شمسی تنها 29 تا 30 گواهی تحقق و توسعه در واحدهای تولیدی این استان وجود داشت، افزود: هشت پروانه تحقیق و توسعه نیز توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا و ابلاغ شده است.
وی استقرار واحد تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی را از سیاست های کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: 2 هزار و 400 واحد تولیدی فعال در بخش‌های مختلف این استان وجود دارد و راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در تمامی این واحدها مورد توجه است.
وی ضعف در ارتباط صنعت و دانشگاه را یادآور شد و افزود: دانشی که در مراکز علمی تولید می‌شود باید در حوزه عمل پیاده و تولید محصولات مختلف به گرفته شود. وی اضافه کرد: در سال 1392 اداره آموزش، پژوهش و فناوری در سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت و معدن تشکیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه فعالیت‌های صنعتی و جایگزینی تولید صنعتی به جای کشاورزی سنتی و آب ‌بر جزو سیاست‌های اصلی در برنامه ششم توسعه به شمار می‌رود، گفت: امید است که با کمک دانشگاه‌ها در این استان شاهد توسعه و رشد فعالیت‌های اقتصادی باشیم.
افزایش رقابت و انگیزه بقا، بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشته است تا فعالیت‌های خود را بر تولیدات اساسی و توانمندی‌های محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوری‌های تکنولوژیک است.
انجام تحقیقات در سازمان‌ها با هدف حمایت از نوآوری صورت می‌گیرد و فعالیت‌های (R&D) باید فرصت‌های کسب‌ و کار جدیدی خلق کرده یا کسب ‌و کار فعلی سازمان را متحول کند.
پیچیدگی‌های تحقیقات مبتنی بر دانش، تکنولوژی و نوآوری و نیز پویایی کسب‌ و کار و بازار، سازمان‌ها را مجبور کرده تا در حجم، مقیاس، موقعیت مکانی و جهت‌گیری فعالیت‌هایشان تجدیدنظر کنند.
امروزه (R&D) تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره‌وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمان‌ها موثر است، دارد.
6009/3072 ** خبرنگار: یوسف رحیمی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.