به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت روز شنبه در دومین جلسه شورای عشایر استان افزود: باید برای رسیدگی به مشکلات عشایر اتحاد و همدلی بین مردم و مسئولان وجود داشته باشد تا امنیت و آرامش در زندگی عشایر حاکم شود.
وی با اشاره به اینکه عمق نوار مرزی برای عشایر مرزنشین در حال تعیین است، ادامه داد: به هیچ کس حق چرای دام و تردد را در منطقه قرمز نخواهیم داد تا امنیت منطقه دچار مشکل نشود.
وی به اعطای تسهیلات به عشایر اشاره کرد و افزود: تا زمانیکه مشکلات عشایر به طور کامل حل بشود، ما از آنان حمایت می کنیم و تسهیلات 100 میلیون ریالی با کارمزد 5 درصد را برای اشتغال زایی در اختیارشان قرار می دهیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین ابراز امیدواری کرد تا در 2 سال آینده هیچ روستای محروم از گاز و آب در استان وجود نداشته باشد.
وی با تاکید بر استفاده عشایر این استان از سامانه دامداری نیمه صنعتی و مدرن، افزود: دامدارای سنتی عشایر موجب شده است تا شیر تولیدی بازدهی مناسب نداشته باشد و از درآمد عشایر کاسته شود.
سعادت به کمبود حدود 5 هزار کلاس درسی در سطح استان اشاره کرد و گفت: راه اندازی 2 مدرسه شبانه روزی عشایری در دستور کار شورای آموزش
و پرورش قرار دارد.
وی بیان کرد: خوشبختانه آذربایجان غربی در سال جاری رتبه اول کشوری در ریشه کنی بی سواد را کسب کرده است و هر ساله بیش از 4 هزار نفر در امر سوادآموزی تحت پوشش قرار می می گیرد.
استاندار آذربایجان غربی به وجود برخی مشکلات در تامین هزینه سوخت مرزنشینان اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان سال جاری هزینه سهمیه سوخت آنان را پرداخت می کنیم.
به گزارش ایرنا، در ابتدای این جلسه 12 نفر از نمایندگان عشایر به بیان مشکلات خود اعم از نبود مدرسه، مشکلات راه ها و سوخت، و عواملی از این قبیل پرداختند.
بر اساس سرشماری سال 87، 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در آذربایجان غربی زندگی می کنند؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل دارند.
8135/ 3072 **خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.