به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مسابقات بومی و محلی 'جورابین' به مدت 12 روز و با حضور 43 تیم توسط اداره ورزش و جوانان بخش نالوس شهرستان اشنویه و هیات بازی های بومی و محلی این شهرستان برگزار شد.
در این مسابقات تیم های شرکت کننده از شهرستان های اشنویه، پیرانشهر، مهاباد، نقده و بخش نالوس اشنویه در سالن ورزشی مدرسه فرهنگیان 'خیر' نالوس باهم رقابت کردند.
در پایان رقابت های جورابین تیم روستای 'هیق' اشنویه مقام اول تیمی، تیم 'بڕوای' روستای 'جلدیان' پیرانشهر مقام دوم، تیم 'کیله شین' روستای امیر آباد اشنویه مقام سوم و تیم 'ڕێبه ندان' اشنویه مقام چهارم تیمی این سری از مسابقات را به دست آوردند.
در این مسابقات همچنین مظفر نصرتی از تیم هیق عنوان بهترین 'گلباز' و عثمان بهرام پور از تیم جلدیان عنوان بهترین گردان (بگێد) این مسابقات را به خود اختصاص دادند.
'جورابین' (گوروا بازی) بازی‌ محلی کردستان با قدمتی دیرینه است که برای آغاز بازی یکی از افراد یک جفت جوراب را انتخاب کرده و یک قطعه سنگ کوچک یا مازوج یا شیء دیگری را در میان انگشتان خود قرار داده و بازی را آغاز می‌کند.
بازی تفریحی جورابین، از جمله رشته‌های عشایری مناطق کردستان است که بیشتر در شب‌های زمستان به‌علت طولانی بودن شب برگزار می‌شود و مختص مناطق کردنشین است.
در این بازی جوراب ‌بازان ابتدا به 2 دسته چند نفری تقسیم می‌شوند و در مقابل هم می‌نشینند، سپس پنج جفت جوراب را آماده بازی می‌کنند و از هر دسته یک نفر به‌عنوان سردسته انتخاب می‌شود که اغلب این 2 نفر از ماهرترین بازیکنان هستند.
برای آغاز بازی یکی از افراد یک جفت جوراب را انتخاب کرده و یک قطعه سنگ کوچک یا مازوج یا شیء دیگری را در میان انگشتان خود قرار داده و بازی را آغاز می‌کند.
به هر حال فرد آغازکننده، دهانه‌ جوراب‌ها را به طرف خود قرار می‌دهد و مازوج یا حبه قند یا هر شیء دیگری را که از قبل انتخاب شده در میان انگشتان خود قرار داده و با مهارت کامل، انگشتان خود را تا کف دست به میان جوراب‌ها فرو می‌برد و با حیله‌های مختلف سعی در انحراف فکری گروه مقابل دارد تا شیء موردنظر را در داخل یکی از 10 جوراب قرار دهد و افراد دسته دوم نیز با دقت کامل به حرکات دست و انگشتان رقیب نگاه می‌کنند تا محل اختفای مازوج را تشخیص دهند.
افراد دسته‌ای که باید محل اختفای مازوج را بیابند به سردسته می‌گوید به فلان جوراب شک دارم و سردسته نیز مانند بازی 'پشکیلان' باتوجه به شک خود و افرادش در ‌صورت داشتن یقین دست روی یکی از جوراب‌ها قرار داده و می‌گوید 'گُل' اگر در این مرحله موفق به یافتن مازوج شود 10 امتیاز کسب و خود آغاز به بازی می‌کند که در اصطلاح 'گشتنی' گویند.
اما در صورتی که موفق به یافتن نشود یک یا چند تا دست روی جوراب‌ها می‌گذارد و آنها را از بازی خارج می‌کند، اگر مازوج در یکی از جوراب‌هایی که سردسته به آن دست زده قرار داشته باشد به تعداد جوراب‌هایی که مازوج نداشته‌اند امتیاز از دست می‌دهد اما چنانچه مازوج در آخرین جوراب باقی‌مانده قرار داشته باشد گروه رقیب(گروهی که مازوج را در جوراب پنهان کرده) یازده امتیاز کسب می‌کند.
این بازی با کسب یا از دست دادن 101، 151 یا 201 امتیاز پایان می‌یابد و معمولاً در پایان بازی گروه بازنده ناچار به تهیه 'شب چره' می‌شود که عبارت است از کشمش، مغز گردو و یا خرما و سنجد.
اشنویه از شهرستان‌های مرزی استان آذربایجان غربی است که در قسمت غربی این استان قرار دارد. این شهرستان از شمال با کشور ترکیه و از جنوب با کشور عراق همسایه ‌است.
جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال 1390 حدود 70 هزار نفر بوده ‌است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirna_newsmahabad@دریافت کنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.