به گزارش ایرنا، سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع کشور روز دوشنبه در آیین افتتاح این پایگاه هوایی گفت: پیشتر پایگاه هوایی مشابهی در استان های گلستان و گیلان در شمال و کرمانشاه در غرب کشور راه اندازی شده بود.
وی اظهار کرد: ایجاد این پایگاه ها در سرعت بخشیدن به عملیات اطفا و کاهش آسیب به مراتع و جنگل ها، کاهش مشکلات ماموران اطفای حریق در زمان وقوع حادثه و حفاظت بیشتر از جنگل ها و مراتع نقش بسزایی دارد.
وی با اشاره به لزوم توانمندسازی جوامع محلی در راستای کمک به حفظ منابع طبیعی اضافه کرد: حفاظت از این ثروت های خدادادی و کاهش تخریب و تصرف جنگل ها و مراتع کشور تنها با مشارکت مردم و جوامع محلی امکان پذیر است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفت: البته ما معتقد هستیم که باید در کنار جلب کمک های مردمی، اقدامات سخت افزاری، پیشگیرانه و مقابله ای انجام داد که در این راستا راه اندازی پایگاه های اطفای حریق، تجهیز یگان های حفاظت منابع طبیعی به آخرین ابزار و وسایل مورد نیاز و همچنین راه اندازی اتاق های مانیتورینگ عرصه های ملی انجام و گام های بلندی در این خصوص برداشته شده است.
سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در آیین افتتاح این پایگاه گفت: برای افتتاح این پایگاه، 2 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: علاوه بر آن برای تکمیل برخی امکانات مورد نیاز این پایگاه سه میلیارد ریال دیگر نیز باید تخصیص یابد.
وی اضافه کرد: شهرستان های خوی، سردشت و پیرانشهر نیز در نوبت های بعدی افتتاح پایگاه هوایی اطفای حریق در آذربایجان غربی قرار دارد.
رحمان وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: این پایگاه در هفته دولت کلنگ زنی شد که با تلاش مجموعه منابع طبیعی استان در این هفته به بهره برداری رسید.
وی بیان کرد: این پایگاه در جاده بالانج ارومیه و در مساحت بیش از 2 هکتار ساخته شده است.
وی اظهار کرد: اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی به خصوص در عرصه های جنگلی مقوله بسیار مهمی به شمار می رود و با توجه به وجود بیش از 100 هزار هکتار جنگل در سطح استان وجود این پایگاه در استان ضروری است.
به گزارش ایرنا، ایران 135 میلیون هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان بیش از 16 میلیون هکتار اراضی جنگلی، 80 میلیون هکتار پوشش مرتعی و بقیه نیز بیابان است.
در حال حاضر 2 میلیون و 769 هزار هکتار عرصه طبیعی در استان وجود دارد که 2 میلیون و 668 هزار هکتار مربوط به مراتع و 101 هزار هکتار مربوط به جنگل های موجود در استان است.
جنگل های استان در شهرستان های سردشت، پیرانشهر، ارومیه و مهاباد قرار دارند که بیش از 80 درصد آن متعلق به سردشت به عنوان ابتدای ناحیه جنگلی زاگرسی است.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.