به گزارش ایرنا، داریوش جهان پیما روز دوشنبه در حاشیه رسیدگی به مسائل و مشکلات دامداران سلماس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنترل این بیماری به معنی به صفر رسیدن این بیماری در کشور نیست و شدت کانون ها تعیین کننده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته و ابتدای سال جاری شرایط حساسی در زمینه شیوع بیماری تب برفکی وجود داشت و درصد شیوع این بیماری بالا بود اما این بیماری در سایه اجرای برنامه های کنترلی و واکسیناسیون گسترده در سطح کشور کنترل شد.
وی با بیان این هم اکنون این واکسیناسیون به صورت رایگان برای جمعیت دامی کشور به ویژه در شمال غرب انجام می شود، ادامه داد: به همین دلیل بیماری در میزان شیوع بسیار پایین است.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی به عنوان یک بیماری بومی کشور محسوب می شود و سازمان دامپزشکی کشور اقدامات متعددی را برای کنترل این بیماری انجام داده است، افزود: در سال جاری 69 میلیون نوبت راس سردام سبک و 9 میلیون نوبت راس سردام سنگین در کشور علیه بیماری تب برفکی واکسینه و مایه کوبی شدند که 26 میلیون راس آن به صورت متمرکز برای جمعیت دامی عشایر و روستاییان تزریق شده است.
وی افزود: عمده این واکسن ها تولید شرکت های داخل است و از تولیدات و توان بخش خصوصی هم در این بخش استفاده می شود.
وی با بیان این که هم اکنون بیشترین تولید واکسن تب برفکی در داخل کشور انجام می شود، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور همه تلاش خود را به کار گرفته است تا با حمایت از شرکت های تولید داروی داخلی، حجم تولیدات افزایش یابد.
وی با اشاره به این که هم اکنون بیش از 800 بیماری مشترک بین انسان و دام در دنیا مطرح است، بیان کرد: دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور 118 بیماری را تحت کنترل و پایش خود دارد.
وی ادامه داد: وضعیت این بیماری ها در زمان حاضر در کشور کنترل شده و برنامه ملی نیز بر اساس پروتکل بین المللی تهیه و در حال اجراست.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور افزود: هم اکنون 60 درصد بیماری ها در جمعیت انسانی کاهش یافته و دلیل آن نیز اجرای مناسب و صحیح برنامه ها و همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت و درمان و دیگر نهادها بوده است.
جهان پیما با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی به دامداران یکی از راه های مهار بیماری های مشترک انسان و دام است، تاکید کرد: در این باره همواره نیاز به آموزش جامع به دامداران وجود دارد.
وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی بر اساس پروتکل های بین المللی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان حرکت می کند و هر ساله دستور العمل های خاصی را با توجه به وضعیت شیوع بیماری های بومی در کشور تهیه می کند؛ امسال این دستور العمل ها به صورت یک کتاب چاپ شده است و در اختیار اداره کل استان ها و شبکه های دامپزشکی کشور قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که به لحاظ شدت خسارهای اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده های دامی محسوب می شود؛ این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام می شود و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده های خام دارد.
7156/ 3072 ** خبرنگار: جمال فرخیان ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.