عوارضی جاده ارومیه - تبریز از مسیر دریاچه ارومیه به مشکلی اساسی برای همه مسافران این مسیر تبدیل شده که هیچکس در این باره، پاسخگو نیست و مشکل همچنان پابرجا مانده است.

در سراسر آذربایجان‌غربی تنها یک ایستگاه عوارض جاده‌ای وجود دارد که آنهم در پل میانگذر دریاچه ارومیه واقع شده است؛ البته افزایش چندباره نرخ عوارضی این تنها ایستگاه در استان طی سال گذشته همواره مورد انتقاد جدی شهروندان و رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش جماران، کشیده شدن انتقادات از افزایش نرخ عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه به شبکه‌های اجتماعی، سبب شده تا خبرنگار ایرنا پیگیر موضوع باشد، در راستای همین پیگیری‌ها هرچند اطلاع از میزان درآمد زایی سالانه از این عوارضی همچنان مبهم باقی ماند و کسی پاسخگو نشد، ولی موضوع مهم دیگری نمایان شد؛ موضوعی که ‌می‌تواند اصل پیگیری را به حاشیه راند و خود به جای آن بنشیند.

ماجرا از این قرار است که پس از افتتاح اولین باند پل میانگذر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۷ و ایجاد عوارضی بر روی آن، مقرر شد تا سال ۱۴۰۱، تمامی درآمد حاصل از این عوارضی به پیمانکاران پل میانگذر دریاچه ارومیه یعنی بانک ملی و صندوق بازنشستگی کشور اختصاص یابد.

اما نقطه جالب آن است که این ۲ پیمانکار باید ۱۵ درصد از درآمد سالانه حاصل از این عوارضی را صرف تعمیر و نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه می‌کردند که این مهم تا به امروز گویا محقق نشده است.

اطلاعی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه در دست نیست

در همین راستا این موضوع را با مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی که چند ماهی است به این پست منصوب شده جویا شدیم.

"سید محسن حمزه‌لو" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در عین ناباوری اعلام کرد که اطلاعی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه در دست نیست؛ وی در حالی این ادعا را داشت که وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است و هرگونه سهل انگاری در نگهداری یا تعمیر پل میانگذری که هزینه بروز احداث آن چند صد میلیون دلار است و مسیر اصلی ترانزیتی منطقه نیز محسوب می‌شود، به طور مستقیم متوجه این وزارت‌خانه خواهد شد.

 وی در ادامه با تایید اینکه سالانه باید ۱۵ درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه برای نگهداری از این پل هزینه می‌شد، افزود: متاسفانه تا آنجا که اطلاع داریم این امر محقق نشده است.

 کسی پیگیر عوارضی پل میانگذر نبوده است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون پیگیر اختصاص بخشی از درآمد این عوارضی برای نگه داری از پل میانگذر دریاچه ارومیه نشده است، بیان کرد: این موضوع را باید راهداری پیگیری و عملی می‌کرد؛ اما باید شفاف بگویم که تاکنون کسی برای تحقق این موضوع پیش قدم نشده است.

وی در رابطه با اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر آسیب دیدگی بخشی از پل میانگذر دریاچه ارومیه در سایه توجه نشدن به نگهداری از آن، گفت: هیچ فردی چنین ادعایی نمی‌تواند داشته باشد چرا که هنوز بررسی در این راستا انجام نشده است؛ البته یک تیم کارشناسی نیز برای بررسی وضعیت پل میانگذر اعزام شده که نتیجه آن هنوز اعلام نشده است.

حمزه‌لو ادامه داد: باید یادآور شویم که چند سال گذشته نیز گویا چند میلیارد تومان برای بررسی وضعیت پل میانگذر اختصاص یافته بود و اینگونه نیست که هیچ اقدامی نشده باشد.

البته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به نقطه جالب دیگری نیز اشاره کرد؛ طبق قرارداد قرار بوده تا سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از عوارضی پل میانگذر به بانک ملی و صندوق بازنستگی کشور که پیمانکاران این طرح بودند، اختصاص یابد ولی اخیرا با درخواست پیمانکاران، واگذاری درآمد حاصل از عوارضی این مسیر به آنان تا سال ۱۴۱۲ تمدید شده است.

اینکه تا به این لحظه طبق قانون به اختصاص ۱۵ درصد از عوارضی دریاچه ارومیه به نگهداری از پل دریاچه ارومیه عمل نشده است و دلیل آن عدم پیگیری عنوان می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد تمامی آن‌ها از شفاف نبودن درآمد حاصل از این عوارضی نشات می‌گیرد.

راهداری هم زیر بار مسئولیت نرفت

اداره کل راهداری آذربایجان‌غربی نیز طبق انتظاری که می‌رفت زیر بار مسوولیت نرفت و توپ را دوباره به زمین اداره کل راه و شهرسازی استان انداخت.

ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه راهداری هیچ وظیفه‌ای برای پیگیری چرایی اختصاص نیافتن ۱۵ درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه ندارد، گفت: این موضوع وظیفه اداره کل راه شهرسازی آذربایجان‌غربی است که البته بنده این موضوع را شخصا پیگیر خواهم شد.

وی با بیان اینکه برابر دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت آزاد راه تبریز و ارومیه موظف به تعمیر و نگه‌داری از پل میانگذر است، اظهار داشت: اینکه به هردلیلی این امر انجام نشده است باید اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیر آن باشد چرا که آنان پل میانگذر را به لحاظ فنی از پیمانکار تحویل گرفته‌اند.

آمادگی اداره کل راهداری برای نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه آماده توافق با پیمانکار برای نگهداری از پل میانگذر هستیم، گفت: این موضوع باید سریعا تعیین تکلیف شود؛ معتقدیم یا باید از محل همان ۱۵ درصد درآمد عوارضی برای نگهداری از پل هزینه شود و یا وزارت راه و شهرسازی از محل دیگر برای این طرح تامین اعتبار کند.

وی افزود: هرچند اداره کل راهداری وظیفه‌ای در رابطه با دلایل اختصاص نیافتن درآمد حاصل از عوارضی برای نگهداری از پل میانگذر ندارد ولی پیگیر شدن این موضوع و روشن شدن چرایی آن کار سختی نیست.

قسمت اتصال پی میانگذر به خاکریز نیازمند بررسی سریع است

رییس استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت توجه به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه گفت: سازه‌های پل میانگذر دریاچه ارومیه در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است ولی باید اذعان کنیم که محل اتصال آن به خاکریز می‌تواند آسیب پذیر باشد و نیازمند بررسی سریع است.

"فرهاد سرخوش" با بیان اینکه هیچ ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه به عمل نیامده است، افزود: اگر پل میانگذر دریاچه ارومیه آسیب ببینید در شرایط بد اقتصادی و تحریم کنونی، راه اندازی دوباره آن شاید سالها به طول انجامد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.