مراسم عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، امسال در شرایطی برگزار می‌شود که عزاداران حسینی متفاوت از سال‌های قبل و با رعایت کامل مسایل بهداشتی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان را برپا می‌کنند.

همه ساله با فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری شهادت امام حسین(ع) محله‌ها وخیابان‌ها سیاه‌پوش ماتم سرور و سالار شهیدان می‌شوند و از گوشه کنار شهر نوای نوحه و مرثیه به گوش می‌رسد، اما امسال با حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در کشور، عزاداری محرم متفاوت تر از سال‌های گذشته است.

به گزارش جماران، حرف و حدیث‌ها در مورد برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم از همان ابتدای ظهور بیماری کرونا در کشور در رسانه‌های مختلف شکل گرفت و گمانه‌زنی در خصوص نحوه برگزاری آن ادامه داشت تا ستاد ملی مقابله با کرونا با موافقت با برگزاری مراسم عزاداری، دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ کرد.

آذربایجان‌غربی نیز که در جای جای آن عشق و ارادت به مقام والای سید و سرور شهیدان موج می‌زند، امسال در حالی به استقبال روزهای حزن و اندوه اهل بیت (ع) می‌رود که تا هفته‌های قبل در وضعیت قرمز ابتلا به بیماری کرونا به سر می‌برد.

استاندار آذربایجان غربی در این خصوص با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: سخنان ایشان فصل الخطابی تاریخی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توجه به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست و بر همه ما واجب است تا با تبعیت از این بینش و باور فاخر، نسبت به اجرای برنامه‌های محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام داشته و از شیب ابتلا به کرونا بکاهیم.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه طبق گزارش های دانشگاه علوم پزشکی شیوع کرونا در هفته‌های گذشته روند کاهشی در استان داشته است، افزود: این وضعیت امیدوار کننده نتیجه تعامل مردم و مسئولین در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اجرای فاصله گذاری اجتماعی است.

وی تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان را منوط به رعایت جدی دستور العمل ها دانست و افزود: اگر شیوه نامه ها و فاصله گذاری اجتماعی به درستی اجرا نشود، بار دیگر مجبور می شویم محدودیت های کرونایی را حتی به صورت شدیدتر اجرا کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم گفت: مراسم مربوط به این ماه طبق دستورالعمل های ابلاغی با همکاری مردم و متولیان امر برگزار می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این خصوص بیان کرد: هیات های عزاداری می توانند علاوه بر برگزاری مراسم عزای حسینی طبق پروتکل‌های اعلامی، در محلات محروم و بصورت دسته جمعی اقدام به توزیع نذری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و برای جلوگیری از آسیب دیدن سلامت مردم و جامعه، افرادی که نذری داشتند و می خواستند درایام محرم ادا کنند، بهتر است نذری های خود را بصورت جیره خشک درمیان نیازمندان توزیع کنند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری عزاداران توصیه های بهداشتی را رعایت کرده و علاوه بر زدن ماسک فاصله گذاری اجتماعی را هم‌رعایت کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نحوه برگزاری عزاداری ماه محرم در ایام کرونا و ممنوعیت تجمع و برگزاری دسته روی در ایام محرم، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، روند صدور مجوزها جهت برگزاری مراسم عزاداری حساس تر و سختگیرانه تر شده و ضرورت دارد در این خصوص نهایت دقت و حساسیت در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام محمد داداش زاده با بیان اینکه دستورالعمل های ابلاغی مرکز در این خصوص به روسای ادارات تبلیغات اسلامی استان ارسال شده، افزود: امیدواریم هیات های مذهبی نهایت دقت را درجهت رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری ها بعمل آورند.

وی در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم افزود: با توجه به شرایط کرونایی و دستورالعمل های ابلاغی، عزاداری ها تنها در فضای باز خواهد بود و هیچگونه تجمعی در ایام خاص نظیر هفتم محرم برگزار نمی‌شود.

حجت الاسلام داداش‌زاده در مورد برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا گفت: حرکت دسته های عزاداری در معابر حتی حرکت سینه‌زنی و زنجیرزنی ممنوع است و تمام مراسم عزاداری بصورت ثابت و در مکان مشخص برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه مدت زمان برگزاری مراسم عزاداری ۲ ساعت است، اظهار داشت: مراسم سخنرانی نیز در داخل مساجد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به مدت حداکثر یک ساعت می‌تواند برگزار شود.

وی گفت: متاسفانه شیوع ویروس منحوس کرونا عزاداری محرم امسال را تحت تاثیر قرار داده وبرگزاری مراسم عزاداری و رعایت مسایل بهداشتی، هر ۲ مطالبه مردمی و امر دینی است که کمیته امنیتی اجتماعی ستاد کرونا در کارگروهی به نام محرم و صفر با مسئولیت اداره کل تبلیغات اسلامی استان برنامه های محرم و صفر را مدیریت می‌کند.

حجت الاسلام داداش‌زاده با اشاره به پخش نذری در مراسم عزاداری گفت: پخش نذر نیز با رعایت موارد شرعی و تا حد امکان با رعایت احکام نذر در قالب جیره خشک و تحت نظر کارشناس بهداشت انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل های لازم به هیات امنای مساجد ابلاغ شده است، گفت: عزاداری‌ها با یک چهارم ظرفیت مساجد با نظارت روحانیون و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود و هیات‌های مذهبی ضمن اخذ مجوز برگزاری مراسم موظفند عزاداری را در فضای باز برگزار کنند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه عزاداری های محرم و صفر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود، گفت: امسال با توجه به شرایط ویژه و شیوع بیماری کرونا در کشور، مراسم عزداری در ماه های محرم و صفر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهد شد و از مردم و عزارادران حسینی تقاضا داریم این دستورالعمل ها را با جدیت رعایت کنند.

علی مصطفوی با اشاره به دستورالعمل‌های تدوین شده برای این ایام و استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها و ابزار ارتباطی اظهار کرد: همگان علاقمند به اهل بیت (ع) و عرض ادب و ارادت به ساحت مقدس‌شان هستیم بنابراین برخی می‌توانند از طریق رسانه‌های جمعی و گروهی مراسم‌ها را دنبال کرده و به عزاداری بپردازند تا سلامتی خود و دیگران را بیشتر از پیش حفظ کنند.  

مصطفوی در ادامه گفت: باید تلاش کنیم در طول ماه‌های محرم و صفر آمار ابتلا به کرونا افزایش نیابد چرا که معاندان به دنبال ضربه زدن به دین و نظام اسلامی هستند و عدم رعایت دستورالعمل‌ها و افزایش آمار مبتلایان خوراک خوبی دست دشمنان خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.