مهران نظری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام امروز دوشنبه در مهاباد، روز سه شنبه در بوکان، روز چهارشنبه سردشت و پنجشنبه در پیرانشهر انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: سمندر کردستانی و آذربایجانی ۲ گونه کمیاب هستند که در مناطق کوهستانی و مرتفع ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، بوکان و مهاباد مشاهده شده‌اند؛ شناسایی زیستگاه‌ها، شمارش جمعیت و تخمین افزایش یا کاهش سالانه تعداد آنها مهمترین هدف از سرشماری این جانداران دوزیست است.  

وی اضافه کرد: سمندرهای کردستانی در همه مناطق وجود دارند ولی زیستگاه‌های اشنویه محلی برای زیست سمندر آذربایجانی و کردستانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: سال گذشته حدود ۵۰ حلقه سمندر در مناطق مختلف اشنویه علامتگذاری شده‌ است.

به گزارش ایرنا سمندر آذربایجانی در جویبارهای کوهستان سکنی دارد و در بهار تخم ریزی می‌کند؛ لارو آنها با زندگی در جویبار سازگاری دارد، نرها و ماده‌ها تنها در نزدیکی جویبارهای محل زیست خود از آب خارج می‌شوند و زندگی در خشکی برای این گونه، ناشناخته است.

سمندر از راسته دوزیستان دمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که از این جنس سه گونه در ایران وجود دارد که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته بشدت در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده و زیستگاه آن چشمه سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج دار جنوبی و سمندر جویباری ایران در ایران شناسایی و نامگذاری شده است.

این گونه جانوری علاوه بر آذربایجان غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.