رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز خرسندی از گذشت اولیای دم، افزود: جلب رضایت از اولیای دم در حقیقت استفاده حداکثری از ظرفیت شعبه‌های  شورای حل اختلاف است.

«هادی صمدی» بیان کرد: رضایت قطعی و بی قید و شرط اولیای دم پرونده قتل  نسبت به این جوان ۲۱ ساله به لحاظ پرداخت دیه جلب و پرونده ختم به سازش شد.

وی با بیان اینکه با تلاش این نهاد برخی پرونده‌های قتل به مصالحه ختم شده‌است، گفت: اگر فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه نهادینه شود، شاهد کاهش تعداد پرونده‌های قتل و سایر جرایم خواهیم بود.

معاون قضایی رییس کل دادگستری اظهار داشت: برخی از قتل‌ها اگرچه عمد بوده و قاتل به قصاص محکوم شده‌ ولی مجرم بدون برنامه‌ریزی قبلی و بر اثر درگیری ناخواسته مرتکب قتل شده‌است و شوراهای حل اختلاف در این زمینه وارد عمل می‌شود.

قصاص از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند؛ تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و جلوگیری از جرات یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان وضع شده است؛ البته در آموزه های اسلامی توصیه زیادی به عفو و گذشت نیز وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.