بهنام شهدی روز یکشنبه در نشست ویدئو کنفرانس معاونان اقتصادی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به جایگاه آذربایجان‌غربی در تولید سیب درختی و  سایر محصولات باغی و زراعی در کشور   اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات جایگزین از جمله زعفران و پسته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان از اولویت‌های مسوولان استان است. 

 وی افزود: به جهت محدودیت در منابع آب و خاک، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای در سطح وسیع از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای همسایه و برندسازی محصولات کشاورزی و نیز احداث شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی جهت استقرار سرمایه گذاری‌هایی با مشارکت خارجی در رئوس برنامه‌های سال جاری قرار دارد. 

وی ادامه داد: به ‌جهت شیوع بیماری کرونا، بخش‌های گسترده‌ای از تولید متضرر شده است که حفظ وضعیت موجود و برنامه‌ریزی برای بازگرداندن کارگران بیکار شده جزو برنامه‌های مهم اقتصادی استان قرار دارد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های مربوط به بازارچه‌های مرزی و گمرکات و پایانه‌های مرزی، ایجاد پایانه لجستیک جهت حمل و نقل و ترانزیت کالا به عنوان هاب لجستیک منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

«شهدی»، دومین پتانسیل برتر استان را بخش معادن عنوان کرد و افزود: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی برای تکمیل زنجیره ارزش معادن در اولویت استان در سال جهش تولید است.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های مهم تاریخی، مذهبی و طبیعی استان به منظور استفاده حداکثری از پتانسیل استان در اکوتوریسم، ژئوتوریسم، گردشگری کشاورزی، توریسم درمانی و بوم‌گردی، تقویت زیرساخت‌های گردشگری و راه‌اندازی شرکت‌های گردشگری در جهت جذب توریسم داخلی و خارجی برای استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این استان به عنوان یکی از کریدورهای مهم بین‌المللی جهت دستیابی به بازارهای اروپایی از طریق ترکیه و دریای سیاه است به همین دلیل برندسازی و تجاری‌سازی چند محصول از جمله کنسانتره میوه، فرش تکاب، عسل طبیعی و سیب اشنویه جهت حضور در بازارهای بین‌المللی در سال جهش تولید در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲۰ هزار هکتار آن باغات و بقیه زمین زراعی است؛ سالانه ۶ میلیون تن محصول در این استان تولید می‌شود.

طی یک سال گذشته یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار صادرات و حدود ۸۵۰ میلون دلار واردات از مرزهای استان انجام شده است به‌طوری که در یک‌سال گذشته تراز تجاری استان در تجارت مرزی و صادرات و واردات، به مثبت یک میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.