آیدین رحمانی رضائیه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از برنامه‌های مهم دولت در کاهش آسیب‌های‌ اجتماعی، ارتقاء شاخص‌های عمرانی و بهبود کیفیت زندگی و توانمندسازی جوامع هدف در این مناطق بوده که بر همین اساس در ستاد استانی بازآفرینی پایدارشهری ۵۰۱ طرح عمرانی و زیربنایی تصویب شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح‌ها چهار هزار و ۴٩٣ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است، افزود: این تعداد پروژه در هفت شهرستان ارومیه، خوی، مهاباد، بوکان، پیرانشهر، میاندوآب و سردشت تعریف شده است که در قالب برنامه اقدام مشترک با مشارکت تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و اداره کل راه وشهرسازی و شهرداری‌ها به‌صورت برنامه‌های سالیانه عملیاتی خواهند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی به نقش محوری شهرداری‌ها در اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری‌ها به عنوان متولیان مدیریت شهری نقش کلیدی در این رابطه دارند و باید در برنامه‌های سالیانه خود نسبت به توزیع طرح‌های عمرانی در این مناطق اهتمام داشته باشند.

حاشیه‌نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال ۱۳۸۲ روند رو به رشدی داشته به طوری که این مناطق از ۱۱ محله در سال ۱۳۸۲ با جمعیتی برابر با ۹۰ هزار نفر به ۳۱ محله با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت.

وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر ارومیه با ‌هزار و ۱۴۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ۳۱ درصد جمعیت شهر نیز در این مناطق ساکن هستند.

سکونتگاه‌های غیررسمی خارج از محدوده شهر در مرکز آذربایجان‌غربی شامل ۱۲۵ هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی بوده و نیازمند تدبیر مسوولان ارشد استانی و ملّی است.

چهار محله حاشیه‌نشین در شهر خوی با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت هم اکنون ۱۵ هزار و ۳۱۰ نفر جمعیت شهر را در خود اسکان داده است و ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهر مهاباد در ۱۱ سکونت‌گاه غیررسمی با ۳۴۲ هکتار مساحت سکونت دارند.

علاوه بر این شهرستان‌ها در حال حاضر ۶۴۰ هکتار از شهر بوکان و ۴۷۰ هکتار از شهر میاندوآب نیز به عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که این شهرها نیز با توجه به روند مهاجرتی روز افزون، نیازمند فعالیت بیشتر در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و اجرای سریع طرح های بازآفرینی شهری است.

آذربایجان‌غربی مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که می‌توان با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی، اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری کم‌هزینه و توسعه‌ای در شهرهای کوچک و روستاها و همچنین اشتغال آفرینی روستایی بخشی از روند فزآینده توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی آن را کنترل کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.