یوسف فصاحت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عشایر این شهرستان هر سال در اواخر فروردین، کوچ خود را به مناطق ییلاقی داخل و خارج از استان شروع می‌کردند اما امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا تاکنون مجوز حمل دام برای انتقال دام‌ها به مناطق ییلاقی صادر نشده است.

وی اضافه کرد: امسال علاوه بر مشکل اخذ مجوز حمل دام، بروز سرمای بهاره و بارش باران نیز باعث شده که عشایر این شهرستان کوچ خود را به بعد از ۱۵ اردیبهشت و حتی اوایل خرداد موکول کنند.

وی افزود: عشایر مهاباد در این فصل دام‌های خود را به مناطق ییلاقی سهند در آذربایجان‌شرقی، شاهین‌دژ و مناطق ییلاقی مسیر سردشت و پیرانشهر از جمله «لندشیخان»، «سری‌میدان»، «کارگ‌وهه‌رمی»، «میدان استر» و «چونه» منتقل می‌کنند. 

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد گفت: عشایر این شهرستان دارای ۲۳۵ هزار راس دام سبک و سنگین هستند که از این تعداد بیش از پنج هزار راس سنگین و بقیه نیز دام سبک را شامل می‌شود که سهم بزرگی در تولید گوشت و مواد لبنی در این شهرستان ایفا می‌کنند.

«فصاحت» افزود: در مهاباد ‌یک‌هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری دارای پرونده با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر وجود دارد که بیشتر به دامپروری و صنایع مربوط به آن اشتغال دارند.

وی با اشاره به خدمات ارایه شده به عشایر مهاباد طی سال گذشته اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸، در مجموع ۵۰۰ تُن کنسانتره، ۲۶۴ تُن آرد، ۱۵۰ تُن جو و ۱۲۰ تُن سبوس با قیمت یارانه‌ای در بین آنها توزیع شده است.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران »، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.