رویکرد وزارت بهداشت برای کنترل وضعیت موجود نیز انجام دقیق غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به کووید – ۱۹ در سطح جامعه است و بر همین اساس کادر بهداشتی از نخستین ساعات پس از تحویل سال جدید با حضور در محل کار، نسبت به انجام غربالگری تلفنی اقدام کرده‌اند و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

به گفته دکتر جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی یک‌هزار و ٣۶ خانه بهداشت، ٣۶٠ پایگاه سلامت، ٢٣٣ مرکز خدمات سلامت و ١٩ مرکز خدمات سلامت حتی طی روزهای تعطیل نیز فعال است و غربالگری با حضور فعال مراقبان سلامت انجام می‌شود.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز می‌گوید: آمار مرتبط با غربالگری کووید-۱۹ در استان نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۸۶۶ نفر در ارومیه و ۳۵۷ هزار و ۴۹۸ نفر در خوی غربالگری شده‌اند که ۲ هزار و ۶۰۷ نفر از این تعداد در ارومیه و ۲۴۴ نفر هم در خوی به پزشک ارجاع شده‌اند.

پیگیری مراقبان سلامت مانع حضور عده کثیری از مردم نگران در بیمارستان‌ها شد

دکتر علی احمد آقاپور اضافه کرد: مراقبان سلامت با تماس‌های مکرر و حتی پیگیری‌های درب منازل افراد بیمار و مشکوک به کرونا که در سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده بودند، مانع حضور عده کثیری از مردم برای بررسی وضعیت سلامت خود در بیمارستان‌ها شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه جمع زیادی از مردم مبتلا نیازی به حضور در بیمارستان‌ها ندارند و خودبهبودیابنده خوانده می‌شوند، بیان کرد: برای این افراد در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت اقدامات اولیه عرضه می‌شود و بر همین اساس پرسنل بهداشتی در کاهش بار مراجعات مردم نگران و مضطرب به بیمارستان‌ها نقش موثری داشته‌اند.

دکتر رسول انتظارمهدی با تاکید بر اینکه فعالیت مراقبان سلامت موجب کاهش انتقال بیماری از محیط‌های بیمارستانی به منازل و جامعه شده است، اظهار داشت: پاسخ به سوالات و رفع نگرانی‌های مراجعه‌کنندگان، درمان سرپایی در منازل، شناسایی سریع بیماران و اعزام به بیمارستان‌ها تنها بخشی از نتایج ارزشمند فعالیت‌های مراقبان سلامت در زمینه مقابله با کروناست.

وی با اشاره به اینکه همین امروز، مصاف با روز جمعه نیز عده‌ای از مراقبان سلامت در حال تدقیق غربالگری هستند، اضافه کرد: بهورزان و مراقبان سلامت از ابتدای شروع بحران کرونا پا به پای پزشکان و پرستاران و کادر درمانی حتی در تعطیلات نوروز در کنار هموطنان خود بودند و دوری از فرزندان و خانواده خود را به عشق خدمت به هموطنان خود برگزیدند.

به گزارش ایرنا «رشید شیخ‌آقایی»، بهورز روستای «ناچیت» شهرستان بوکان که نخستین شهید مدافع سلامت آذربایجان‌غربی در راه مبارزه با ویروس کرونا نام گرفته است، نقش برجسته بهورزان و مراقبان سلامت در کنترل بیماری کووید – ۱۹ را در صحنه تاریخ ماندگار خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.