خالد رحمانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر بارش‌های خوب بهاری حجم آب پشت سد این دریاچه به ۱۵۱.۲ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۵۰.۸ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده است که این مقدار ۶ متر کمتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است.

وی اضافه کرد: دبی خروجی آب از سد مهاباد ۱۸ متر مکعب در ثانیه است که بخشی از آن برای تامین آب شرب شهر مهاباد و بخش دیگر به منظور کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود که سال گذشته خروجی آب از سد ۶۰.۹۲ متر مکعب در ثانیه بود.

رییس اداره امور آب مهاباد گفت: تاکنون ۴۱ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده‌ و این رهاسازی آب تا سقف ۴۵ میلیون متر مکعب ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: سال گذشته با توجه به افزایش بارش برف و باران بیش از ۱۰۱ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده بود.

رحمانی از شهروندان خواست نسبت به نظافت اطراف سد و جلوگیری از آلودگی آب در بالادست سد حساس باشند و در صورت مشاهده این گونه موارد از طریق شماره تماس ۴۴۴۲۲۲۲۰۸۱ بلافاصله مراتب را به اداره اطلاع دهند.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی شهر مهاباد احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد در طول پاییز و زمستان سال گذشته (۱۳۹۸) در این شهرستان ۲۸۵.۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که در مقایسه با ۴۳۹.۹ میلی‌متر بارش سال قبل، ۳۵ درصد کاهش یافته و در مقایسه با ۲۷۴.۱ میلی‌متر بارندگی میانگین بلند مدت در این شهرستان چهار درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.