کامیار داهیم روز پنجشنبه با ارایه گزارشی به اعضای ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی در مورد انتقال این ویروس از حیوان به انسان و بالعکس، افزود: کووید- ۱۹ یک زاد و ولد از ترکیب سارس و ویروس کروناست که در اثر ارتباط انسانها با مخزن ویروس در طبیعت که حیوانات و به ویژه خفاش‌ها هستند، رخ داده‌است.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ روز قبل اخباری در سراسر جهان از تلف شدن سگ‌ها منتشر شد که به واسطه  انتقال ویروس از صاحبان حیواناتی که دچار کووید - ۱۹ بودند، اتفاق افتاد و منجر به تلف شدن یک سگ و بهبود دیگری شد و این شائبه را به وجود آورد چرا سگ‌ها مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های میدانی ویروس‌ها همواره در محیط هستند، افزود: بر اساس در مراجع و مطالب موجود هم علایم اینها شامل مورادی چون زکام و سرماخوردگی است و تا به حال مشکلات زیادی ایجاد نکرده‌اند.

«داهیم» با بیان اینکه تمامی گروه‌های ویروس کرونا منشا حیوانی دارد و مشترک هستند، گفت: آنچه که رخ داده‌است دستکاری بشر و تولید یک نوترکیب ژنتیکی و زادو ولدی از ترکیب سارس و کرونا در بدن انسان است.

وی با اشاره به اینکه رفتار ژنتیکی این ویروس هیچ‌گونه اطلاعاتی به بشر و دانشمندان نداده‌، گفت: این یک مورد مهم از نگرانی‌هایی است که ما داریم؛ هرچند ویروس‌ها را به علت داشتن بافت چربی می‌توان با شوینده‌ها، آب و صابون از بین برد ولی واقعیت این است که ویروس‌های این خانواده می‌توانند ترکیب‌های جدید تولید کنند.

وی با تاکید بر رعایت احتیاط در تماس با حیوانات، افزود: کسانی که با حیوانات در ارتباط هستند به خصوص سگ‌سانان، لازم است تا فاصله خود را با آنان رعایت کنند و این موارد را به شهرستان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره اینکه لازم تا حیوانات در محیط خارج از منزل نگهداری شوند، افزود: هم‌اکنون این اداره‌کل در تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی خود در راستای بررسی انتقال کووید - ۱۹ از حیوان به انسان، رفتار سگ‌ها را رصد می‌کند و علایم  تب و بیماری در آنان تست می‌شود.

وی اظهار داشت: تاکنون هیچ موردی در کشور و در دنیا در زمینه انتقال کووید - ۱۹ از حیوان به انسان  اتفاق نیافتاده‌ ولی لازم است برای احتیاط بیشتر این موارد را توصیه و رعایت کرد.

وی با بیان اینکه نگهداری حیوانات و به ویژه گوشت‌خواران در منزل از مشکلات اجتماعی و دغدغه‌های موجود در دامپزشکی است، گفت:  در این زمینه رسانه نقش مهمی ایفا می‌کند و لازم است تا در زمینه فاصله گرفتن از حیوانات اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش ایرنا شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور و سایر کشورهای دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌ چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.