پویش ۲۹۱۴ با هدف ماندن در خانه از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین و بهره‌مندی از فرصت تعطیلات نوروزی برای مقابله با کرونا طی آخرین روزهای سال گذشته پیشنهاد شد و اکنون جمع قابل توجهی از مردم آذربایجان‌غربی آن را رعایت می‌کنند اما هنوز هم عده‌ای بی‌توجه هستند و نگرانی از حضور این افراد در جمع، با نزدیک شدن به روز طبیعت و گسترش افسارگسیخته کرونا روز به روز بیشتر می‌شود.

این در حالی است که ضرورت خودداری از حضور در جمع و ماندگاری ما در خانه از ابعاد مختلف قابل بررسی است و همه افراد صاحب نفوذی که می‌توانند در افکار عمومی تاثیرگذار باشند، بر آن تاکید می‌کنند. 

دیوار علمی ماندگاری ما در خانه

توصیه‌های علمی و پیشگیرانه سازمان بهداشت جهانی بر «شست‌وشوی مرتب دست‌ها، خودداری از دست زدن به صورت، استفاده از دستمال به هنگام سرفه و عطسه و در نهایت کاهش تردد» متمرکز است که جمیع این توصیه‌ها را می‌توان از طریق ماندن در خانه بیش از پیش رعایت کرد؛ بر اساس این توصیه‌ها هر فرد در کاهش شیوع بیماری موثر است و جلوگیری از تردد و خودقرنطینگی نیز موجب کاهش گسترش بیماری می‌شود. 

این توصیه‌ها در حقیقت همان راهبردی است که ستاد ملی مقابله کرونا به ریاست رییس‌جمهوری آن را دنبال می‌کند و دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز طی اسفند سال گذشته اولویت‌های ایران در کنترل COVID-۱۹ را در مسیر درستی ارزیابی و اعلام کرده که «کارهای مثبتی در زمینه مدیریت، جلوگیری و کنترل، آزمایشگاهی، اطلاع‌رسانی خطر و رویکرد کلی دولت انجام گرفته است.

خودقرنطینگی و ماندن در خانه در حقیقت راهبرد اصلی برای مقابله با کرونا بر اساس علم روز به شمار می‌رود زیرا به گفته رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، میزان شیوع این بیماری تابعی از چهار عامل مختلف شامل «میزان بیماری‌زایی»، «تعداد انتقال»، «مدت انتقال‌پذیری» و «شرایط محیطی» است و در این میان تنها کاهش تعداد انتقال از طریق قطع زنجیره شیوع ویروس و خودقرنطینگی دارای قابلیت دخالت‌پذیری است. 

دیوار اجتماعی ماندگاری ما در خانه
بسیاری از جامعه‌شناسان عبور از سد کرونا را در گرو تقویت «ما»ی ملی و مشارکت جامعه از طریق توجه به توصیه‌های بهداشتی و ارتباط‌گیری کمتر می‌دانند و بعضی دیگر هم علاوه بر آن، احترام به حقوق شهروندی را ضامن ماندگاری ما در خانه به شمار می‌آورند. 
وحید شالچی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران می‌گوید: وقتی مساله‌ای در اندازه‌های یک بحران ملی مطرح می‌شود، مواجهه با آن هم باید در سطح ملی باشد و این بدان معنی است که نه تنها بخش‌های مختلف حاکمیت و نظام باید خودشان را برای روبه‌رو شدن با آن چالش آماده کنند بلکه بخش‌های مختلف جامعه هم باید با موضوع درگیر شوند و برای حل مساله با حاکمیت همراهی کنند.
دکتر جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز احترام به حقوق دیگران را مورد تاکید قرار می‌دهد و با تکیه بر دلایل اجتماعی ماندن در خانه، می‌گوید «کادر پزشکی و پرستاران در خط مقدم و دستگاه‌ها و نهادهای متعدد دیگر پشت سر آنان برای رسیدن مردم به آرامش و جامعه عاری از کرونا تلاش می‌کنند و از زندگی‌ خود به دیگران زندگی می‌بخشند؛ مردم نیز باید با تحقق شعار در خانه بمانیم زحمت‌های آنان را قدر بدانند».

پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز سهم هر فرد در مقابله با کرونا را عملکرد مسئولانه آن فرد عنوان می‌کند و می‌گوید: مردم در قبال هم احساس مسئولیت کنند، به یکدیگر دلگرمی دهند و اخبار خوب و مفید نشر دهند.

به گفته «امیرمحمود حریرچی» ملت ایران در دوران دفاع مقدس امتحان خود را پس داده‌ و نشان داده‌اند که همدل و یکصدا هستند و توان عبور از بحران‌ها را دارند.

دیوار شرعی ماندگاری ما در خانه
دین اسلام حفظ سلامت را بر همه چیز ارجح می‌داند و بر همین اساس قرآن کریم و توصیه‌های پیامبران و ائمه اطهار در قالب آیات و احادیث و سیره، بر ضرورت و اهمّیت موضوع سلامت، بهداشت و تأثیر آن در زندگی دنیوی و اُخروی اشاره فراوان دارد.
برای نمونه می‌توان به استناد آیه شریفه ۱۹۵ سوره بقره، ضرورت رعایت بهداشت را برای پیشگیری از هلاکت استنباط کرد و چون مقدمه واجب، واجب است، رعایت بهداشت و پیش‌گیری از بیماری‌ها برای حفظ جان مسلمانان واجب خواهد بود و اگر آگاهانه و از روی عمد در حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، کاری بسیار ناپسند و شایسته عقوبت خواهد بود.
خداوند در قرآن کریم آورده است که «سرنوشت هر قومی که دچار عذاب شده است را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند؛ بر این اساس بر همه واجب است که با رعایت نکات بهداشتی و انجام دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی این بیماری را کنترل کنند».
شکست بیماری کرونا با رعایت توصیه‌های بهداشتی و در خانه ماندن، همچنین نکته مورد تاکید امام جمعه ارومیه و سایر ائمه جمعه آذربایجان‌غربی بر اساس منویات دینی است.
امام جمعه مهاباد نیز با اشاره به اینکه هر رفتاری که موجب از بین رفتن سلامت انسان‌ها شود، از مظهر قرآن و پیامبر اسلام (ص) حرام است، می‌گوید: اکنون تنها کار مورد انتظار از مردم رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه است.
به گفته «ماموستا ملاعبدالسلام امامی»، فردی که از خانه بیرون می‌آید چه به فرض اینکه سالم باشد و چه مبتلا، سلامت خود و جامعه را تهدید می‌کند و این امر برای او گناه محسوب می‌شود.
وی مومنان را ساکنان یک کشتی می‌داند و می‌گوید: امروزه شرایط بیماری کرونا به گونه‌ای است که رفتار هر فرد در کل جامعه و حتی کل جهان تاثیر دارد و بر این اساس مردم باید آگاه باشند؛ مقابله با این بیماری نیاز به همت همگانی دارد و ماموستاها نیز فتواهای خود را بر این اساس صادر کرده‌اند.
دیوار عقلی ماندگاری ما در خانه
این روزها با هجوم ویروسی ناشناخته‌ مواجه هستیم که هنوز هم ابعاد مختلف انتقال و درمان آن، رمز و رازی است که شناختش در گرو گذشت زمان می‌باشد؛ بر همین اساس عقل حکم می‌کند که از طریق ماندن در خانه خود را در معرض آن قرار ندهیم. 
کارشناسان بهداشتی روزی می‌گویند که این ویروس سنگین زیاد در هوا معلق نمی‌ماند و روزی دیگر از ماندگاری سخن به میان می‌آورند؛ روزی فاصله یک ونیم متری و روزی دیگر فاصله چهار متری از همدیگر را توصیه می‌کنند و این موارد ضدونقیض که ناشی از ناشناخته بودن کروناست، به ویژه در  فضای مجازی بسیار به چشم می‌خورد. 
آنچه امروزه عقل حکم می‌کند، ماندن در خانه به بهانه نوروز و با هدف قطع زنجیره انتقال این ویروس است تا از شیوع بیش از پیش آن جلوگیری شود و ابعاد مختلف زندگی ما برای چندین ماه آینده تحت تاثیر این بیماری قرار نگیرد.  
به گزارش ایرنا ملت‌های ۱۹۰ کشور جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و این ویروس نوپدید هر روز آمار تازه‌ای را در زمینه سرعت شیوع و برجا گذاشتن تلفات به ثبت می‌رساند؛ کرونا اکنون به بحرانی بی‌سابقه حتی برای قدرت‌های جهان تبدیل شده‌است؛ بعد از چین، ملت‌ها در کشورهای اروپایی و ایالات متحده هر روز در بحران کرونا بیشتر فرو می‌روند و برای نجات خود از این شرایط هر روز قوانین سختگیرانه‌تری را به اجرا می‌گذارند که کلید واژه همه آنها «ماندن در خانه» است.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.