علی بهادری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مراکز شامل ۶ خانه بهداشت، هفت پایگاه سلامت موقت و سه مرکز خدمات جامع سلامت موقت است که با هدف توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق عشایری و ایجاد مراکز بهداشتی درمانی فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه عشایر این استان در ۵۵۰ منطقه حدود سه‌هزار سیاه چادر برپا می‌کنند، بیان کرد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تأمین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی و در محل اتراق آنان اندیشیده شده‌است.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون مورد مشکوکی در خصوص بیماری کرونا در عشایر استان مشاهده نشده‌است.

وی بیان کرد: ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت در ۱۶ شهرستان این استان مستقر هستند که حدود ۶۰۰ خانوار از آنها به ییلاق‌های خارج از استان در دامنه‌های جنوب سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می‌کنند.

به گزارش ایرنا عشایر آذربایجان‌غربی، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبیعت ۲ میلیون واحد دامی خود را به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی کوچ می‌دهند.

چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می‌کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه‌های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می‌روند.

عشایر به مدت ۲ تا سه ماه در این مناطق حضور خواهند داشت و سپس کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز می‌کنند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.