بهرام زینال زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 15 هزار و 599 خانوار عشایری با 104 هزار نفر جمعیت در 16 شهرستان این استان مستقر هستند که فقط 600 خانوار آنها به مناطق ییلاقی کوچ می کنند و تا پایان شهریور ماه جاری نیز به مناطق قشلاقی باز می گردند.
وی ادامه داد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ اندیشیده شده است.
وی بیان کرد: عشایر این استان، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبیعت 2 میلیون واحد دامی خود را به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی کوچ می دهند و در پایان شهرویور ماه خود را برای فصل سرما آماده می کنند.
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی اضافه کرد: چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ کرده بودند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان رفته بودند و اکنون به مناطق خود بازمی گردند.
زینال زاده ادامه داد: عشایر به مدت 2 تا سه ماه در این مناطق حضور داشته و از اوایل شهریور ماه جاری کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز کرده اند.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 10 ایل و 22 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.