علیرضا بقالی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه صدور پروانه صید برای صیادان با آغاز فصل صید ماهی که هرساله در پاییز آغاز می‌شود، انجام می‌گیرد اظهار داشت: براساس پروانه انتفاعی صیادی صادر شده، مهلت دوره صیادی در ۱۵ اسفندماه به پایان رسیده است.

وی افزود: براساس ضوابط صدور پروانه‌های انتفاعی صیادی و همچنین به دلیل شرایط اکولوژیکی و آغار دوره زادآوری و تخم‌گذاری ماهیان رودخانه‌ای، وارد فصل ممنوعیت صید آبزیان شده‌ایم.

وی بیان کرد: با آغاز فصل ممنوعیت صید و با هدف حفاظت از اکوسیستم‌های آبی زرینه‌رود و سیمینه‌رود، پایش این رودخانه‌ها در دستور کار این اداره قرار گرفته و با هرگونه فعالیت غیرمجاز برخورد جدی و برابر ضوابط صورت می‌گیرد.

«بقالی» اضافه کرد: هرساله پروانه‌های انتفاعی صید ماهی با تور در سطح رودخانه‌های زرینه‌ و سیمینه‌ و با هدف تامین نیازهای معیشتی صیادان بومی و واجد شرایط شهرستان صادر می‌شود.
ماهی کپور معمولی، سیم کپور، سیاه ماهی، ماهی سفید و اسپله گونه‌هایی هستند که در رودخانه زرینه‌رود میاندوآب زیست می‌کنند.

میاندوآب دارای سه رودخانه سیمینه‌رود، زرینه‌رود و قوروچای است که از داخل و حاشیه این شهر عبور می‌کند.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های بوکان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
رودخانه زرینه‌رود نیز با طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که در طول مسیر خود شهرستان شاهین‌دژ و میاندوآب را می‌پیماید و به دریاچه ارومیه می‌ریزد؛ سرچشمهٔ این رود از کوه‌های «چهل چشمه» در سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه‌های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین‌دژ رودخانه‌های هولاسو و هاچه‌سو و محمودآباد و آجرلوچای و در میاندوآب لیلان چای به آن می‌پیوندند؛ بر روی این رودخانه سد شهید کاظمی بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می‌کند.

رودخانه قوروچای نیز فصلی بوده که از رودخانه‌های منتهی به زرینه‌رود و حوضه آبریز دریاچه ارومیه است؛ این رودخانه از کوه‌ها و دامنه‌های کم ارتفاع و حاشیه سهند سرچشمه می‌گیرد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.