«شفیع بهرامیان» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه رسانه‌ باید در کنارِهم‌بودن را رواج دهد، اظهار داشت: ترس از ابتلا به کرونا بیش از خود بیماری برای جامعه مضر است و حتی این استرس موجب تضعیف عملکرد و سیستم دفاعی بدن می‌شود؛ اما این ترس نباید موجب تضعیف همبستگی اجتماعی شود.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت نقش رسانه‌ها به عنوان یکی از عوامل موثر در زندگی روزانه مردم بسیار موثر است، بیان کرد: اطلاع‌رسانی یکی از وظایف رسانه‌هاست اما نقش دیگری هم در شرایط فعلی برای رسانه وجود دارد که «ایجاد همدلی عمومی برای مقابله با کروناست».

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت برخی اقلام در حقیقت ضعف در همبستگی اجتماعی را نشان می‌دهد، بیان کرد: در کنار جلوه‌های متعددی که از همبستگی در جامعه وجود دارد، بالا بردن قیمت برخی اجناس نشاندهنده کرونای اقتصادی و تورم عجیب و غریبی است که باید در محتوای رسانه‌ها به آن توجه شود.

وی با اشاره به نقش دیگر رسانه به عنوان محل تفریح و سرگرمی مردم، بیان کرد: مردم در این روزها به آرامش و سرگرمی نیاز دارند و رسانه می‌تواند با تولید محتوای سرگرم‌کننده مردم را در خانه میخ‌کوب کند تا مردم از مسائل کرونا دور باشند.

این مدرس رشته ارتباطات گفت: بحث کنترل هیجانات و کاهش استرس از دیگر وظایف رسانه‌هاست و در کنار اخبار بدی که از کرونا منتشر می‌شود، اخبار خوب بهبودیافتگان و روند ساخت واکسن توسط متخصصان نیز باید برجسته شود و مردم امید داشته باشند که این ایام هم می‌گذرد.

بهرامیان افزود: تجمع عده‌ای در یک مقابل یک هتل یا درمانگاه به ظن نگهداری چند بیمار کرونایی در آن، حاوی سیگنال‌ها و پیام‌های ناخوشایندی است و به فرض صحت خبر، مردم باید به حقوق شهروندی دیگران احترام بگذارند. 

وی اضافه کرد: متخصصان حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی در کنار اساتید حوزه رسانه باید دست به دست هم بدهند و به دنبال راهکارهای مدیریت و کنترل عمومی هیجان ناشی از ترس کرونا باشند.

بررسی‌ها در مورد «همبستگی اجتماعی» از دیدگاه قرآن کریم نیز برخی از واژه‌ها همچون اخوت دینی، اعتصام، صراط مستقیم، امت واحده، صلح و اصلاح، تألیف بین قلوب، سلم و حزب‌الله و وحدت را پیش‌رو قرار می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.