«آیدین رحمانی رضائیه» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ٣٣ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین در منطقه زلزله‌زده قطور تا روز گذشته فعال بود و این تعداد به ١٠٠ دستگاه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: افزایش تعداد ماشین‌آلات سنگین به منظور تسریع در امر آواربرداری انجام می‌شود تا هر چه سریع‌تر روند ساخت‌وساز در منطقه شروع شود.
وی بیان کرد: کار آواربرداری مسئله دشوار و پیچیده‌ای به شمار می‌رود و سرعت بخشیدن به آن به همراهی بیش از پیش اهالی منطقه نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه کسب اجازه از خانوارهای آسیب‌دیده‌ برای آواربرداری ضروری است، اظهار داشت: ساکن هر واحد مسکونی باید ابتدا وسایل شخصی و ارزشمند خود را از زیر آوار بیورن بکشد تا نیروهای ما نسبت به آواربرداری اقدام کنند.

وی اظهار داشت: آواربرداری در پنج روستای آسیب‌دیده «میر عمر»، «هسته جوک»، «گناویک»، «کوتان‌آباد» و «راویان» در حال انجام است و به زودی این عملیات در سایر روستاهای منطقه آغاز می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ارزیابی بیمه‌ای برخی روستاها شامل «مخین»، «کوتان‌آباد» و «گرناویک» نیز طی روزهای گذشته انجام شد و امیدواریم نخستین پرداختی بیمه به واحدهای خسارت‌دیده طی چند روز آینده تحقق یابد و این روند تا زمان پرداخت خسارت ۳۰۰ میلیون ریالی برای هر واحد خسارت‌دیده در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز ادامه داشته باشد.
«رحمانی» با تاکید بر دریافت حداکثر میزان خسارت از بیمه، بیان کرد:  ۶ هزار و ١٣٠ واحد مسکونی روستایی در زلزله‌های اخیر دچار آسیب ١٠ تا ١٠٠ درصدی شد و دولت تا بازسازی و تعمیر کامل این واحدها در کنار زلزله‌زدگان خواهد بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی تاکید کرد: زلزله قطور خسارت جانی نداشت و ١٢٧ نفر بر اثر این حادثه غیرمترقبه مصدوم شده بودند که فقط ١٠ نفر نیاز به بستری داشتند و باقی به صورت سرپایی درمان شدند.
«رحمانی» با اشاره به اقدامات مربوط به مرحله امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی، گفت: حدود پنج هزار چادر، چهار هزار و ۵٠٠ والور و چهار هزار و ۵٠٠ جیره غذایی خشک در بین زلزله‌زدگان قطور توزیع شد.
وی با تاکید به اینکه حفظ بهداشت محیط در منطقه زلزله‌زده قطور مورد توجه ویژه است، بیان کرد: ١٠٠ نفر از کادر بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی خوی در قالب تیم‌های هفت نفری در سطح منطقه حضور دارند و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به زلزله‌زدگان ارائه می‌دهند تا از شیوع بیماری‌های واگیر جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: در راستای حفظ بهداشت محیط نیز آغل‌های موقت برای نگهداری دام با ظرفیت چهار هزار و ۵٠٠ راس آماده شد و حدود ٨۶٨ راس دام سبک و سنگین به صورت بهداشتی و با حضور کارشناسان دامپزشکی معدوم‌سازی شد.
به گزارش ایرنا روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.
اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.