توحید ملک‌زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با این حال ضمن توجه به وجود دهها روستا در ۲ طرف این گسل و قرار داشتن منطقه در بین شهرهای بزرگ سلماس و خوی، لزوم توجه و آمادگی بیشتر ستاد بحران هر دو شهرستان ضروری است.
وی اضافه کرد: فعالیت گسل محلی قطور طی یکماه گذشته بیش از ۳۰ بار گزارش شده که زلزله امروز به بزرگی 5.7 ریشتر بزرگترین فعالیت گسل قطور بوده است.
وی بیان کرد: احتمال تاثیر این زمین‌لرزه بر فعالیت گسل درگیر با آن در منطقه «گونئی» حدفاصل «قره‌تپه» تا «تسوج» وجود دارد زیرا در این منطقه گاف انرژِی وجود دارد. 
وی با تاکید بر اینکه احساس دو شوک جدا از هم نشان‌دهنده فاصله محل احساس تا مرکز زلزله می‌باشد، بیان کرد: در صورت احساس اولین شوک لازم است در خانه‌ها به مکان‌های امن و آموزش داده شده توسط هلال‌احمر پناه برده شود.
وی اضافه کرد: با توجه به وقوع زلزله ۱۹۰۰ میلادی در منطقه جنوب خوی که آخرین زلزله نسبتا بزرگ منطقه است، وقوع زلزله بزرگ در خوی محتمل بود.

ملک‌زاده همچنین اضافه کرد: برخی از مراکز لرزه‌نگاری جهان نیز کانون زلزله امروز در منطقه قطور را در خاک ترکیه ثبت کرده‌اند که می‌تواند خطای تجهیزات لرزه‌نگاری باشد زیرا فاصله این کانون‌ها هم بیشتر از چند کیلومتر نیست.

به گزارش ایرنا شمال آذربایجان‌غربی از نظر اکتیویته لرزه زمین‌ساختی در سطح ریسک بالایی قرار دارد و وجود گسل‌های فعال شمال و جنوب سلماس، وار و قطور خوی، شمال میشو و دهها گسل کوچک دیگر تاییدکننده این موضوع است. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.