رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب روز سه‌شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره با شرکت ۵۰ هنرمند و در قالب ۱۱ گروه موسیقی عاشیقی برگزار شد.

محمود نیک‌مرام افزود: احیای مکتب عاشیقی، زنده نگه‌داشتن موسیقی سنتی و فولکلور عاشیقی و همچنین یادبود عاشیق پیشکسوت «استاد میکاییل» عاشیق اهل میاندوآب از اهداف این جشنواره بود.


وی ادامه داد: در این آیین ۴۰ عاشیق به صورت همزمان، موسیقی سنتی را اجرا کردند.

وی اضافه کرد: در این جشنواره مقاله‌ای در مقام «عاشیق میکاییل» به قلم شاعر میاندوآبی به‌نام «جواد دربندی» توسط یکی از شاعران خوانده شد و همچنین عاشیق «عادل رحیمی» و عاشیق «صفر ابراهیمی» در وصف آن عاشیق شعر گفتند.

وی بیان کرد: در این جشنواره یک گروه عاشیقی از تبریز، ۲ گروه از بناب، یک گروه از نقده، یک گروه از شهر باروق و مابقی از شهر میاندوآب حضور داشتند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب اظهار کرد: در کنار اجرای برنامه‌های موسیقایی عاشیقی، پنج نفر از استادان و پیشکسوتان عرصه موسیقی سنتی عاشیقی از جمله عاشیق «قدرت عزیزی»، عاشیق «اقبال سعیدی»، عاشیق «صفر ابراهیمی»، عاشیق «بخشعلی ضیایی» و عاشیق «نجات‌اله یزدان‌شناس» با اهدای لوح تجلیل شدند.

در موسیقی عاشیقی حرف بزرگان، داستان، خاطرات، تاریخ و رویدادهای سرزمین آذربایجان در قالب سرود به نسل جوان انتقال داده می شود.

در آذربایجان به ویژه شهرستان میاندوآب این هنر از دیرباز از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هم‌اینک ۱۵۰ هنرمند و چندین گروه در عرصه موسیقی عاشیقی، بالابان و تک ساز در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

هفته گذشته نیز نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی با حضور هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون کشور و میاندوآب در این شهرستان برگزار شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.