امیرعباس جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر وقوع زمین‌لرزه ۴.۹ ریشتری در مناطق روستایی شهرستان اشنویه، تنها تعدادی از منازل خشت و گلی روستایی این شهرستان دچار خسارت جزئی شده است  اما جمع‌بندی نهایی پس از بررسی‌ها در روز شنبه اعلام می‌شود.

وی افزود: به محض وقوع زمین لرزه در این منطقه، تیم‌های ارزیاب هلال احمر و اورژانس برای بررسی تلفات احتمالی و بنیاد مسکن برای بررسی خسارت‌های منازل و مناطق مسکونی به محل اعزام شدند.

وی با اشاره به وقوع زمین لرزه ۳.۳ ریشتری شب گذشته «سیلوانا» نیز اضافه کرد: به محض وقوع این زمین لرزه کارشناسان ارزیابی و امدادی اعزام شده و هم اکنون در این منطقه حضور دارند.

«جعفری»، گفت: در بررسی این کارشناسان مشخص شد که خسارت جانی در این زمین‌لرزه‌ها وجود ندارد و تنها به تعدادی از واحدهای مسکونی خسارت جزیی وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ادامه داد: همه تیم‌های مدیریت بحران در شهرستان‌های کانون زمین‌لرزه شامل اشنویه و ارومیه و شهرهای شمالی و جنوبی استان به محض وقوع زمین‌لرزه به صورت آماده‌باش بودند ولی خوشبختانه مشکل خاصی ایجاد نشد.

اعزام تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر آذربایجان‌غربی به کانون زمین‌لرزه

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: ۶ تیم ارزیاب این جمعیت متشکل از ده‌ها امدادگر برای بازدید از منطقه زلزله‌زده این استان اعزام شدند.

سعید رهبرسوره با اشاره به اینکه زمین‌لرزه‌ ۴.٩ ریشتری در حوالی شهر اشنویه و در جنوب آذربایجان‌غربی خسارتی نداشته و تیم‌ها در حال ارزیابی هستند افزود: همه نیروهای جمعیت هلال احمر آماده هستند تا در صورت وجود خسارت احتمالی به حادثه‌دیدگان خدمت‌رسانی کنند.

وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی با هدف امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده، از نخستین ساعات وقوع زلزله در آماده‌باش کامل قرار دارد.

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: نیروهای عملیاتی با تجهیزات کامل آماده اعزام به مناطق زلزله‌زده هستند و همچنین در صورت اعلام نیاز این جمعیت آماده ارسال اقلام امدادی از جمله چادر، پتو و بسته‌های امدادی است.

وی اظهار داشت: یک‌هزار و ۲۸۰ امدادگر در سطح آذربایجان‌غربی فعالیت می‌کنند که ۳۵۰ نفر از امدادگران زن و ۹۳۰ نفر از آنان مرد هستند.

بروز خسارت به ۱۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی

سرپرست فرمانداری اشنویه گفت: زلزله ۴.۹ ریشتری شب گذشته به بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی مناطق شهری و روستایی این شهرستان خسارت‌های جزیی وارد کرد.

عبدالسلام مام‌عزیزی با بیان اینکه از شب گذشته تاکنون چند پس لرزه نیز در این شهرستان به وقوع پیوسته است افزود: خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی در برنداشته است و احساس زمین‌لرزه در این شهرستان، تیم مدیریت بحران شهرستان به حالت آماده‌باش کامل درآمد.

وی اضافه کرد: درپی وقوع این زمین‌لرزه تیم‌های ارزیابی خسارت بنیاد مسکن و هلال احمر به مناطق حاشیه شهر و روستاهایی که دارای بافت فرسوده بودند اعزام شده و واحدهای مسکونی این مناطق را مورد ارزیابی دقیق قرار دادند.

وی افزود: شهروندانی که واحدهای مسکونی آنها براثر این زمین لرزه دچار خسارت شده است می‌توانند به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان مراجعه و از مزایای خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

«مام‌عزیزی»، از مالکان واحدهای فرسوده مناطق روستایی این شهرستان خواست با بهره‌گیری از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض بنیاد مسکن و سایر بخش‌های مربوطه نسبت به مقاومت سازی واحدهای خود اقدام کنند.

ساعت ۲۱:۳۷ شب گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگ ۴.۹ درجه ریشتر شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی را لرزاند؛ به گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

کانون این زلزله در موقعیت ۳۷.۲۶ عرض شمالی و ۴۵.۰۸ طول شرقی ثبت شده است که در حدود ۳۱ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد.

این زمین لرزه در ارومیه و تبریز نیز احساس شد، پس لرزه نیز در نیمه شب اشنویه را لرزاند که مرکز زلزله نگاری کشور زلزله ۳.۴ ریشتری در ساعت ۳:۴۰ نیمه شب  در اشنویه را ثبت کرده است.

شهرستان اشنویه در ۵۰ کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان‌غربی و در جوار مرزهای عراق و ترکیه واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.