کاهش و تاخیر در بارندگی‌ها طی سال زراعی جاری و به خصوص بارش باران به جای برف، موجی از نگرانی را در میان مردم و مسوولان به ویژه روستاییان این استان به وجود آورده‌بود اما با بارش مناسب برف موجی از خوشحالی در میان کشاورزان دیم‌کار به وجود آمد.

این بارش کشاورزان استان را به داشتن سالی پربار و پرمحصول امیدوار و مناظر خارق‌العاده طبیعت برفی ایجاد کرد به طوری که شمار زیادی از مردم برای پیاده‌روی در این آب و هوای زمستانی منازل گرم خود را ترک کردند و به دامن طبیعت و بوستان‌ها بشتافتند.

ریزش برف در مناطق مختلف این استان سردسیر و کوهستانی علاوه بر اینکه خوشحالی و شادمانی مردم را به همراه داشت، موجب رفع آلودگی هوا شد و طراوت خاصی به هوای شهرهای بزرگ بخشید.

بارش برف که از بامداد روز گذشته در بخش اعظمی از استان آغاز شد، همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد در اواخر دی‌ماه چهره‌ای کاملا زمستانی به این مناطق بخشیده‌است.

بارش برف همچنین موجب کندی رفت و آمد خودروها در سطح خیابان‌ها و محورهای برون شهری شده و مشکلاتی را برای ساکنان آذربایجان‌غربی به وجود آورده‌است.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد که از شهرستان‌های پربارش آذربایجان غربی بوده‌است، گفت: تردد در گردنه‌ها به دلیل بارش برف و لغزندگی بدون زنجیرچرخ ممکن نیست.

محسن خادمی اظهار داشت: بارش برف که از نیمه‌شب گذشته در این منطقه شروع شد، موجب لغزندگی جاده‌ها شده و تردد خودروها در گردنه‌های «جواله‌رشان»، «کاولان» و «زمزیران» در محور مهاباد - سردشت و گردنه «قره‌بلاغ» در محور مهاباد - بوکان را دشوار کرده‌است.

وی اضافه کرد: به علت رطوبت هوا و مه غلیظ، دید افقی نیز در گردنه‌های این شهرستان به کمتر از ۵۰ متر کاهش یافته و در سایر محورها نیز به کمتر از ۲۰۰ متر رسیده که رانندگان باید هنگام تردد ضمن احتیاط کامل از چراغ مه‌شکن نیز استفاده کنند.

وی افزود: عوامل راهداری از بامداد روز گذشته عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی را در تمامی محورها آغاز کرده‌اند اما با توجه به برودت هوا و تداوم بارش‌ها، سطح جاده‌ها بسیار لغزنده است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری ۱۴۹ میلی‌متر بارندگی در این شهرستان به ثبت رسیده‌است که در مقایسه با پارسال ۴۶ و مدت نرمال هشت درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی حداقل و حداکثر دمای هوای این شهرستان در ۲۴ ساعت گذشته را به ترتیب منفی سه هشت درجه بالای صفر اعلام کرد.

رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به آغاز بارش برف در استان از پنجشنبه شب گذشته تاکنون، گفت: بارش‌ها تا امروز، یکشنبه در نقاط مختلف استان ادامه دارد.

مهدی صابری افزود: فعالیت این سامانه از شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و به تدریج جنوب و مرکز استان را درگیر کرده‌است.

وی با اشاره به افزایش موقت چهار تا ۶ درجه‌ای دما در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این افزایش موقتی است و سرمای زمستانی در روزهای آینده به روال عادی خود باز می‌گردد.

وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته شهرستان چالدران با دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین و نقده با دمای پنج درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر استان بود.

شهرستان مهاباد در یک منطقه سردسیر و کوهستانی در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.