به گزارش ایرنا از گذشته های دور تاکنون همواره بهار به وجود گل و سرسبزی و طراوت شهره بود و ابا و اجدادمان بسیاری از شب های سخت و طاقت فرسای زمستان را تنها به امید آمدن بهار و دیدن زیبایی های آن تحمل می کرده اند.
اما انگار امسال طبیعت با ما قهر کرده است تا جایی که در اوایل بهار با بارش های تند و سریع خود سیل به راه انداخت و اکنون نیز اردیبهشت ماه با بارش برف از مهمانانش استقبال می کند.
هنوز مردم در بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی وسایل گرمایشی خود را خاموش نکرده اند و پوشاک بهاری در کمدها جا خوش کرده است.
اما این اوصاف برای بسیاری از کشاورزان و باغداران آذربایجان غربی خبر خوبی نیست زیرا در صورت تداوم می تواند محصول یک سال آنان را از بین ببرد و سوز سرما به جان شکوفه های بهاری بیاندازد.
هر چند جهادکشاورزی از باغداران خواسته که مراقب باغ های خود باشند اما در واقع اقدامات پیشگیرانه مانند آبیاری بهاری و روشن کردن آتش درون باغ ها نمی تواند به جلوگیری از بروز خسارت به صورت مطلوب کمک کند.
بسیاری از کشاورزان کشت بهاره خود را نیز انجام داده اند و سرما می تواند با بی رحمی جوانه های تازه از خاک بیرون آمده را از بین ببرد.
کاهش دما در طول یک ماه گذشته نیز باعث شده تا مراتع استان نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند و این امر مایه نگرانی عشایر و دامداران شده است.
آمارهای هواشناسی نشان می دهد که دمای هوای آذربایجان غربی در مقایسه با سال قبل تا حدودی کاهش یافته و این کاهش دما با افزایش بارش ها همراه بوده است.

** هوای سردتر از پارسال
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: دمای هوای آذربایجان غربی در سال زراعی جاری به طور میانگین 6.8 درجه سانتی گراد بوده و در مقایسه با میانگین 8.1 درجه ای پارسال 1.2 درجه کاهش یافته است.
اردلان محمدپور افزود: این دما در مقایسه با میانگین بلند مدت (30 سال اخیر) که 5.8 درجه سانتی گراد می باشد، یک درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
وی در خصوص سردترین و گرمترین نقاط آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری چالدران با میانگین دمای 2.3 درجه سردترین شهر استان و پلدشت با میانگین 8.6 درجه سانتی گراد گرمترین شهر آذربایجان غربی بود.

** ثبت 422.8 میلی متر بارندگی
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 422.8 میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که 54 درصد بیشتر از پارسال و 72 درصد بیشتر از میانگین بلند مدت این استان است.
محمدپور اضافه کرد: در بین شهرستان های استان سردشت با یکهزار و 90 میلی متر پربارش ترین شهر آذربایجان غربی و شوط با 209 میلی متر بارندگی، کم باران ترین شهر استان بود.
وی اظهار داشت: بارش های امسال سردشت در مقایسه با 673 میلی متر سال قبل 62 درصد و در مقایسه با 629 میلی متر میانگین بلند مدت این شهرستان 73 درصد افزایش یافته است.
محمدپور گفت: بارش های امسال شوط نیز در مقایسه با 181 میلی متر بارندگی سال قبل 16 درصد و در مقایسه با 147 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت 41 درصد افزایش یافته است.
باید منتظر ماند و دید که این سال پرآب چگونه در ماه های بعدی خودنمایی خواهد کرد.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.