ناصر آق روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه‌های مشترکی نیز با دانشگاه‌های مختلف جهان انجام می‌شود و در این راستا با بیش از ۱۰ دانشگاه تراز اول دنیا تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

وی کادر تمام وقت پژوهشکده را ۲۲ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: هشت نفر نیز به صورت پاره‌وقت از دانشکده‌های مختلف در این مرکز مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی هستند.

پژوهشگر برتر کشور با بیان اینکه پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دانشگاه ارومیه دومین مرکز پژوهشی دنیا بعد از یک مرکز در کشور بلژیک می‌باشد، بیان کرد: امکانات بی‌نظیری در این مرکز وجود دارد و طی خرداد سال ۱۳۹۹ یک کنفرانس بین‌المللی در این پژوهشکده برگزار می‌شود که دومین کنفرانس بین‌المللی آبزی‌پروری ایران به شمار می‌رود.

«آق» با اشاره به انتخابش به عنوان پژوهشگر برتر کشوری از سوی وزارت علوم طی سال‌جاری نیز اظهار داشت: ۲۴۷ نفر از دانشگاه‌های مختلف کشور نامزد پژوهشگر برتر کشور بودند و اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی در ارتباط با صنعت یکی از موارد مهم در امتیازبندی آن به شمار می‌رفت.

وی اضافه کرد: بنده از سال ۱۳۷۸ طرح‌های تولید آرتمیا را در سطح کشور آغاز کرده‌ام که اکنون تمام محصولات فرآوری شده از این آبزی در ۲ سطح نیمه‌صنعتی و صنعتی در کرمان تولید می‌شود.

وی با اشاره به محصولات استاندارد تولیدی در کرمان، بیان کرد: سیست خشک آرتمیا، سیست دی کپسوله آرتمیا، آرتمیای زنده و غنی‌شده، پولکی آرتمیا، پودر آرتمیا و آرتمیای منجمد به صورت معمولی و غنی‌شده که هم‌اکنون در بازار مصرف می‌شود از محصولات مهم تولیدی توسط این شرکت در استان کرمان است.

«آق» درباره شاخص دیگر انتخاب پژوهشگر برتر کشوری اضافه کرد: شاخص امتیازبندی دیگر مربوط به توسعه ارتباطات بین‌المللی بود؛ طی سال‌های اخیر دانشگاه‌های خارجی مختلف از دانشگاه ارومیه برای انتقال دانش فنی دعوت کرده‌اند که محور آن پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری این دانشگاه بوده‌است.

وی اضافه کرد: قرارداد بزرگ 10 ساله‌ای نیز با یکی از کشورهای همجوار منعقد شده‌است و از سال آینده درآمد هنگفتی به دانشگاه ارومیه منتقل می‌شود و کارخانه‌ای در مساحت یکهزار متر با تجهیزات چینی در این کشور آماده‌سازی و تجهیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صدد انتقال دانش فنی تولید محصولات آرتمیا به روسیه هستند، افزود: این انتقال دانش فنی یک امتیاز ارزشمند برای دانشگاه ارومیه و پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری به شمار می‌رود.

«آق» چاپ مقاله‌های علمی و قوی در سطح ملی و بین‌المللی طی پنج سال اخیر را یکی دیگر از شاخص‌های انتخابش به عنوان پژوهشگر برتر کشور بیان کرد و گفت: بیش از ۸۰ مقاله در این زمینه از بنده چاپ شده‌ و ۱۴ طرح پژوهشی نیز به سرانجام رسیده که اعتبار ۱۲ طرح پژوهشی از سایر دستگاه‌های اجرایی و بودجه ۲ مورد از آنها از محل پژوهشکده تامین شده‌است.

وی ادامه داد: انتخاب بنده به عنوان پژوهشگر برتر کشور تعهد ما را افزایش می‌دهد و باید به دنبال دستاوردهای بزرگتری در این زمینه باشیم که تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان مشترک با دانشگاه ارومیه یکی از این گام‌های مهم به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا اولین مرکز پژوهشی در زمینه آرتمیای کشور با عنوان آزمایشگاه آرتمیا طی سال ۱۳۷۵ در دانشگاه ارومیه تاسیس و در سال ۱۳۷۸ به مرکز تحقیقات آرتمیا تبدیل شد؛ این مرکز در سال ۱۳۸۱ جزو ۱۰ مرکز پژوهشی کل کشور از بین ۱۶۵ مرکز پژوهشی کشور شناخته شد.

بعدها به خاطر عملکرد منحصر به فرد این مرکز ردیف بوجه مستقلی به آن تعلق گرفت و در سال ۱۳۸۴ نیز این مرکز به پژوهشکده‌ای با بیش از هشت هزار مترمربع زیربنا تبدیل شد.

پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دانشگاه ارومیه طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ با کمسیون اروپا نیز قراردادهایی داشت که یک پروژه بین‌المللی با همکاری ۱۵ دانشگاه برتر دنیا طی این قرارداد انجام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.