علی عیدی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مجموع بهای چغندرقند خریداری شده، پنج هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال است، افزود: در سال جاری متوسط عیار چغندرقند تحویلی به کارخانه ها، ۱۷.۲۲ درصد و در حد بسیار مطلوب و با افت متوسط ۲.۴ درصد گزارش شده‌است.

وی با اشاره به برداشت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان طی سال زراعی جاری اضافه کرد: امسال بیش از ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندرقند بود و روند کاهشی را در تولید این محصول شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان‌غربی فقط در شهرستان‌های تکاب و سردشت چغندرقند کشت نمی‌شود، بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند در استان مربوط به شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده و اشنویه است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاروزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به نقش کارخانه‌های قند در تولید و اشتغال‌زایی، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول، از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود.

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارت‌های بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.

این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود؛ با این حال وقتی کشت این گیاه در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان‌غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا محصول آنان از سرمای شدید زمستان در امان بماند.

سالانه برداشت چغندرقند از اوایل مهر آغازشده و تا اواخر آذر ادامه می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.