داود قربان‌نژاد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه ابلاغی معاون اول رییس‌جمهوری تحت عنوان دستورالعمل خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده در کشور، دامداران استان نسبت به پلاک‌کوبی و بیمه دام‌های خود اهتمام داشته باشند.

وی اضافه کرد: پلاک‌کوبی دام‌ها با هدف هویت‌دار کردن دام و اجرای برنامه‌های اصلاح‌نژادی در استان از ابتدای سال جاری آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و سنگین پلاک‌کوبی شده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود چهار میلیون راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد، افزود: این طرح شامل دام‌های سبک (گوسفند و بز) و دام‌های سنگین (گاو، گوساله وگاومیش) می‌شود و تاکنون شهرستان‌های ارومیه، سردشت، بوکان، سلماس و خوی بیشترین آمار پلاک‌کوبی دام در سطح استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: ۹۲۶ هزار راس دام نیز توسط اداره‌کل دامپزشکی استان به منظور حمل و نقل و کشتار پلاک‌کوبی و در سامانه شناسایی و ردیابی دام سازمان دامپزشکی ثبت شده‌است.

قربان‌نژاد اظهار داشت: پس از اتمام مهلت پلاک‌کوبی هرگونه خرید، فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است و بر اساس این ابلاغیه تمامی شرکت‌های حمل و نقل و مباشران حمل دام زنده موظفند پیش از حمل دام زنده اطلاعات ثبت شده در سند حمل مربوطه را با محموله مطابقت دهند و در صورت انطباق نداشتن از نظر تعداد، نوع دام و مبدا و مقصد و سایر اطلاعات از صدور بارنامه حمل آن خودداری کنند.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل اجرایی هویت‌دار کردن دام کشور اطلاعات کامل دام و دامداران در سامانه هویت‌گذاری و اصلاح‌نژاد دام ثبت و برای دام‌های سبک و سنگین یک بارکد ملی ۱۵رقمی صادر و نصب می‌شود.

آذربایجان‌غربی‌ دارای حدود ۹ میلیون دام سبک و سنگین و مرغ و ماکیان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.