حجت‌الاسلام ناصر خدایاری روز یکشنبه در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه ششمین دوره پایتخت کتاب بین دستگاه‌های اعضای ستاد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی صورت گرفت افزود: طرح پایتخت کتاب حرکتی در جهت احیای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و این تفاهم‌نامه به منظور همکاری در اجرای طرح پایتخت کتاب ایران منعقد می‌شود. 

 وی با بیان اینکه مدت تفاهم‌نامه از تاریخ شروع اجرای آن به مدت ۲ سال است گفت: همکاری در اجرا و برگزاری طرح‌ پایتخت کتاب ایران، تشکیل کارگروه برای بررسی طرح‌های سازنده ارایه شده و مفید کتابخوانی، مشارکت در برگزاری طرح‌های ترویج کتابخوانی و همکاری و تشویق افراد و مروجان کتابخوانی در اجرای طرح‌های کتابخوانی از جمله موضوعات مهم دراین تفاهم‌نامه است که به توجه جدی اعضای ستاد را می‌طلبد.

وی بسترسازی برای سوق دادن اقشار مختلف جامعه به سمت مطالعه را از اهداف طرح پایتخت کتاب عنوان کرد و گفت: با مهیا شدن زمینه مطالعه برای مردم جامعه بدون تردید شاهد افزایش دانش و آگاهی مردم خواهیم شد. 

 حجت‌الاسلام خدایاری با بیان اینکه موضوع کتاب، مقوله بین‌بخشی است اظهار داشت: این طرح باید بین ادارات مطرح شود و همه ارگان‌ها در اجرای این امر و فرهنگ‌سازی در آن نقش داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نبود بوستان کتاب و خالی بودن جای کتاب در هایپرمارکت و سوپرمارکت‌های بزرگ را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود؛ بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است.

در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، اهواز با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد و در سال دوم، نیشابور توانست این عنوان را از آن خود کند.

پایتخت کتاب جهان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌ باشد؛ هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند، این انتخاب هیچ جایزه مالی را برای برگزیده آن دربر ندارد بلکه تصدیق بهترین برنامه اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

 افزایش همکاری‌ها و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب، جذب سرمایه‌های موجود در بخش خصوصی، ترویج غیرمستقیم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ، تمرکززدایی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و تقویت عدالت فرهنگی، ترویج کتابخوانی،حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری در حوزه کتاب، طراحی برنامه‌های جذاب و مردم پسند در حوزه کتاب و ارتقای جایگاه مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها از اهداف طرح پایتخت کتاب است.

از میان شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، مهاباد برای 2 سال متوالی تاکنون توانسته است عنوان شهر خلاق کتاب را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.