برخی از کارشناسان ورزشی معتقدند که ظرفیت‌های انسانی قابل توجهی در رشته‌های مختلف ورزشی در این شهرستان وجود دارد اما آماده نبودن زیرساخت‌ها و همچنین حمایت نکردن از ورزشکاران مانع از شکوفایی این توانایی‌ها شده‌است.

«رزمی‌کاران بوکانی با وجود مشکلات موجود همواره با تلاش، همت، پشتکار و با عملکردی مطلوب و تحسین‌برانگیز شایستگی خود را اثبات کرده‌ و نشان داده‌اند تسلیم محدودیت‌ها نمی‌شوند و توان خود را در میادین کشوری، آسیایی و جهانی به نمایش می‌گذارند.»

بدون‌شک سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به رشته‌های رزمی از جمله موی‌تای، ووشو، تکواندو و ... در بوکان با توجه به استعدادهای خوبی که در آن وجود دارد، این شهرستان را در سطح کشور به یکی از قطب‌های مهم این رشته‌ها تبدیل خواهد کرد.

مربی بوکانی در جایگاه هدایت تیم ملی موی‌تای 

رییس اداره ورزش و جوانان بوکان با تاکید بر اینکه «علی مام خسروی»، مربی موی‌تای این شهرستان به عنوان مربی تیم ملی کشورمان برگزیده شده‌است، بیان کرد: این مربی بوکانی به همراه یک داور از این شهرستان به‌نام «کمال علی‌خواه‌آذر» و سه ورزشکار اهل این شهرستان به نام های «هاوری احمدی»، «سروش زینبی» و «اشکان حمه‌آلی» که سهمیه جهانی مسابقات موی‌تای را کسب کرده‌اند به این مسابقات اعزام خواهد شدند.

انور ملارحیمی افزود: «هاوری احمدی» ورزشکار اهل این شهرستان با کسب نشان طلا مقام نخست المپیاد کشوری در رشته موی تای را از آن خود کرده‌است.

رییس هیات ورزش‌های رزمی بوکان نیز گفت: تیم موی‌تای این شهرستان اخیرا به مقام قهرمانی مسابقات استعدادهای برتر آذربایجان‌غربی دست یافت.

شیرکو نیک‌وند افزود: مسابقات انتخابی استعدادهای برتر (رده سنی بین ۱۲ تا ۱۶ سال) موی‌تای آذربایجان‌غربی با حضور ۵۲ ورزشکار از ۱۰ شهرستان به میزبانی سالن شهید مالکی این شهرستان برگزار شد و در این مسابقات تیم بوکان با کسب هفت سهمیه استانی و ۳۳ امتیاز به مقام قهرمانی رسید.

ووشوکار بوکانی بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد

«قرنی ابراهیمی» ورزشکار شایسته این شهرستان در مسابقات قهرمانی ووشو آسیا با کسب مقام نخست، پنجمین مدال طلای ووشوی جوانان ایران را برای کشورمان به ارمغان آورد.

 وی بیش از پنج سال است که در رشته ووشو به صورت حرفه‌ای و زیر نظر مربیان بومی فعالیت دارد و امسال توانست با شایستگی تمام با کسب عنوان قهرمانی جوانان کشور به اردوی تیم ملی دعوت شود.

ابراهیمی معتقد است که در صورت حمایت همه‌جانبه از سوی مسوولان دستیابی به سکوهای جهانی و اهتزاز پرچم مقدس کشورمان توسط وی دور از دسترس نخواهد بود.

وجود ۱۰ باشگاه ویژه رشته‌های رزمی در بوکان

رییس اداره ورزش وجوانان بوکان از وجود ۶۰ باشگاه خصوصی در این شهرستان خبر داد و گفت: از مجموع این تعداد باشگاه، ۱۰ باشگاه مختص ورزش‌های رزمی است و ورزشکاران در آن به ورزش و تمرین می‌پردازند.

انور ملارحیمی اضافه کرد: در بوکان علاوه بر باشگاه‌های خصوصی چهار خانه رزمی از جمله خانه وشوو، خانه کاراته، خانه بوکس و سالن جودو وجود دارد که زیر نظر اداره ورزش و جوانان بوکان فعالیت دارد؛ سه هزار ورزشکار بیمه شده نیز در رشته‌های مختلف رزمی در حال فعالیت هستند.

کسب ۲ مدال طلای آسیایی در تکواندو و ووشو

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی نیز گفت: کسب ۲ مدال طلای آسیایی توسط ورزشکاران بوکانی در رشته‌های تکواندو و ووشو طی کمتر از یک ماه نشان‌دهنده استعداد بالای این شهرستان در رشته‌های مختلف ورزشی است.

عبدالله چمن‌گلی افزود: این ورزشکاران بدون‌شک از این شایستگی برخوردار هستند که در آینده به عنوان یکی از نمایندگان ایران در مسابقات المپیک حضور داشته باشند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورند.

دختر تکواندوکار بوکانی در سودای حضور بر روی سکوی المپیک

مونا عبدی، تکواندوکار ملی‌پوش بوکانی نیز دستیابی به مدال طلای آسیا را دنبال می کند و با تمام توان برای کسب سهمیه المپیک و حتی حضور بر روی سکوی این رقابت‌ها در تلاش است.

وی بیش از پنج سال است که در رشته تکواندو  به صورت حرفه‌ای زیر نظر مربیانی از شهرستان‌های کرج و سقز در استان فعالیت می‌کند و حضور در تیم ملی و کسب عنوان نخست و مدال طلایی آسیایی مزد این فعالیت مستمر او است.

به گزارش ایرنا طی سال‌های گذشته ۲ ورزشکار بوکانی به نام‌های «محمداکرم سرا» و «کمال علیخواه‌آذر» هم در رشته فول کیک بوکسینگ به کسب مدال طلای آسیایی در این رشته موفق شده بودند.

با این اوصاف باز هم استعدادهای فراوانی در بوکان وجود دارد که یا کشف نشده‌اند یا به دلیل مشکلات مالی و نبود زیرساخت‌های مناسب ورزشی نتوانسته‌اند که وارد عرصه ورزش شوند و استعداد آنان نهفته باقی مانده‌است.

ورزش یکی از سالم‌ترین تفریحات و سرگرمی‌ها برای همه اقشار به ویژه قشر جوان است و توجه و ارتقای حوزه ورزش موجب خواهد شد بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی نیز کاهش پیدا کند.

در این شهرستان ۴۲ هیات ورزشی وجود دارد که ۳۷ هیات آن فعال است.

گزارش از : محمد ادیب

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.