محمد باقر قریشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ماهی‌ها شامل کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور است که طبق برنامه مستمر سالانه در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تکثیر و بعد از رساندن به اوزان چهار تا ۱۰گرم در منابع آبی استان رها می‌شوند.

وی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در مراکز تکثیر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هم‌اکنون پنج مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی و یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی در استان فعال است و نیاز مزارع پرورش به بچه‌ماهی را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا و ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و زینتی در آذربایجان‌غربی پرورش داده می‌شود.

سرپرست مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به صادرات بیش از ۳۰۰ تُن انواع آبزیان به کشورهای مختلف گفت: مازاد تولید آبزیان استان علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای مختلف از جمله عراق، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، روسیه و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی افزود: در بین شهرستان‌ها نیز پلدشت با تولید سالانه چهار هزار و ۳۶۷ تُن مقام نخست تولید آبزیان استان را دارد و ارومیه با تولید ۲ هزار و ۳۵۳ تُن در جایگاه دوم و پیرانشهر با تولید یک‌هزار و ۴۶۰ تُن در جایگاه سوم قرار گرفته است.

 آذربایجان‌غربی جزء استان‌های غیرساحلی برتر در تولید آبزیان است که بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در بخش شیلات استان از جمله مراکز تکثیر و پرورش آبزیان، تعاونی‌های صید و صیادی و بخش حمل و نقل به فعالیت مشغول هستند.

میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی‌پروری می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.