محمدباقر قریشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در آذربایجان‌غربی ۲۶۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و ۸۰ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی فعال است که سالانه ۱۵ هزار تُن ماهی از این مزارع تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

وی افزود: در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز زینتی پرورش داده می‌شود.

وی با اشاره صادرات بیش از ۳۰۰ تُن انواع آبزیان به کشورهای مختلف، گفت: مازاد تولید آبزیان استان علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای مختلف از جمله عراق، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، روسیه و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی گفت: در بین شهرستان‌ها نیز پلدشت با تولید سالانه چهار هزار و ۳۶۷ تُن مقام نخست تولید آبزیان استان را دارد و ارومیه با تولید ۲ هزار و ۳۵۳ تُن در جایگاه دوم و پیرانشهر با تولید یکهزار و ۴۶۰ تُن در جایگاه سوم قرار گرفته است.

«قریشی»، با اشاره به اینکه تولید «شاه‌میگو دراز آب شیرین» کشور مختص آذربایجان‌غربی است، اظهار داشت: سالانه بیش از ۶۰ تن شاه‌میگو صید شده در دریاچه «سد ارس» پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا صادر می‌شود.

وی افزود: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های غیرساحلی برتر در تولید آبزیان است که بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در بخش شیلات استان از جمله مراکز تکثیر و پرورش آبزیان، تعاونی‌های صید و صیادی و بخش حمل و نقل به فعالیت مشغول هستند.

وی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در مراکز تکثیر آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هم‌اکنون پنج مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی و یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی در استان فعال است و نیاز مزارع پرورش به بچه‌ماهی را تامین می‌کند.

وی افزود: توجه به موضوع شیلات و افزایش تولید آبزیان علاوه بر اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی می‌تواند برای استان سودآوری ریالی و ارزی داشته و به صورت غیرمستقیم در سلامت خانواده‌ها نیز نقش مهمی داشته باشد.
میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم بوده و این مقدار در آذربایجان‌غربی کمتر از هفت کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی‌پروری می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی در این استان نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.