مدرسه ۱۲ کلاسه خیّرساز «طالقانی» قدیم مهاباد که اینک به همت خیر مدرسه‌ساز مهابادی به مدرسه «صدیقی» تغییر نام یافته است، نخستین تجربه خیّران در ساخت مدارس سبز در کشور است که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است از مهر ۱۳۹۹ پذیرای دانش‌آموزان باشد.

هر چند ساخت مدارس سبز در کشور از مدتی قبل شروع شده اما ورود خیران برای ساخت مدارس سبز می‌تواند شتاب گام‌های آموزش و پرورش را به سوی ساخت مدارس سبز بیشتر کرده و شاخص‌های کشور از این لحاظ ارتقا پیدا کند.

بر این اساس هدف‌گذاری در کشور نیز باید به گونه‌ای باشد که طی یک برنامه مدون و جامع، مدارس نیز مسوولیت‌های خود را در حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم ایفا کنند و نسل آینده ساز به دانش و توان چاره جویی و رفع مسائل و چالش‌های محیط زیستی مجهز شود.

معاون فنی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: در مدارس سبز، بهره‌وری سبز به عنوان راهبردی استراتژیک برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع با ملاحظات زیست محیطی مورد تأکید قرار گرفته است.

سپیده طیب‌قاسمی افزود: طراحی جمع‌آوری یا هدایت آب باران و جمع‌آوری آب خاکستری برای بازچرخانی منابع آبی برای پرکردن فلاش تانک سرویس‌های بهداشتی و آبیاری فضای سبز، تجهیز تأسیسات الکتریکی مدرسه با روش‌های نوین و بهره‌مندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله ویژگی مدارس سبز است.

وی اظهار داشت: نصب آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویس‌های بهداشتی دانش‌آموزان، اجرای بام وارونه برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، تعویض پنجره‌های فلزی با پنجره‌های دوجداره، اجرای درب دوم در ورودی برای کنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج، طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی و ایجاد دسترسی دانش‌آموزان به فضای سبز از دیگر ویژگی‌های مدارس سبز است.

وی افزود: در ساخت مدارس سبز «هفت‌سین سبز»، شامل انرژی، آب، پسماند، مدیریت، مواد و مصالح سبز، دسترسی سایت و کیفیت داخلی رعایت شده است.

مدارس سبز محیطی بر مبنای تجربه علمی است که زمینه توانمندی دانش‌آموزان را در تعامل دوستانه با محیط برای دستیابی به جامعه سبز فراهم می‌کند

طیب‌قاسمی گفت: مدارس سبز محیطی بر مبنای تجربه علمی که ضمن حفظ و استفاده بهینه از منابع و امکانات، زمینه توانمندی دانش‌آموزان را در تعامل دوستانه با محیط برای دستیابی به جامعه سبز فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: ایجاد مدارس سبز هم جنبه‌های عملیاتی درون - مدرسه‌ای همچون افزایش فضاهای سبز متناسب با شرایط محیطی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماندها، بازیافت و مدیریت بهینه آب و حمل و نقل را در برمی‌گیرد و هم جنبه‌های نظری آموزش و پرورش دانش آموزان و اولیای آنها و تعمیم این اصول به جامعه به عنوان شیوه جدید زندگی را مدنظر قرار می‌دهد.

نخستین مدرسه سبز خیرساز کشور سال آینده تحصیلی پذیرای دانش‌آموزان می‌شود

مهندس ناظر نخستین مدرسه سبز خیرساز کشور در مهاباد با بیان اینکه این مدرسه هم‌اکنون دارای ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی است، اضافه کرد: این مدرسه ۱۲ کلاسه دارای چند بخش مختلف از جمله آزمایشگاه، سالن اجتماعات، سالن آمفی تئاتر، نمازخانه و آزمایشگاه است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مهر ۱۳۹۹ تحویل آموزش و پرورش داده می‌شود.  

طاهر کوتاهی گفت: ساخت این مدرسه در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۸۵۰ متر مربع با زیربنای سه‌هزار و ۱۲۰ متر مربع در سه طبقه با اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد ریال شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶ میلیارد ریال برای ساخت این مدرسه هزینه شده افزود: به دلیل افزایش قیمت مصالح و برخی هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل این پروژه بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه شود که تمامی این اعتبار از سوی این فرد خیر تامین می‌شود.

 ۵۸ واحد آموزشی در مهاباد در دست ساخت است

مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت: هم اکنون ۵۸ واحد آموزشی شامل ۳۷ باب به صورت دولتی و مشارکتی، ۱۲ واحد توسط خیران، چهار باب توسط بنیاد علوی و پنج باب نیز توسط بنیاد برکت در حال احداث است که

کامبیر شاوله افزود: :احداث ۶ واحد آموزشی دیگر نیز مصوب شده اما هنوز به پیمان داده نشده است که با اتمام این طرح‌ها در دست ساخت سرانه فضای آموزشی این شهرستان از میانگین استانی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۴۰۷ کلاس درس تخریبی و ۳۵۹ کلاس نیاز به مقاوم سازی در این شهرستان وجود دارد که برای بازسازی آنها نیاز به اعتبارات ویژه ملی و استانی است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، ۳۸ مدرسه کانکسی نیز در مناطق روستایی و دورافتاده مهاباد وجود دارد که امیدواریم این مدارس نیز به تدریج از مدار خارج شده و در آنها مدرسه احداث شود.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارای ۴۳ هزار نفر دانش‌آموز است که در قالب ۳۲۴ مدرسه شهری و روستایی دولتی و غیردولتی در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.