رسول جلیلی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران با محوریت دریاچه ارومیه اظهار داشت: ارومیه از گذشته استعداد بسیار خوبی در حوزه کشاورزی و آب و خاک داشته و به عنوان دومین استان دارای منابع آبی کشور مطرح است.
وی با اشاره به اینکه ارومیه ششمین استان تولیدکننده محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود، افزود: سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، ۸۱۰ هزار تن گندم و ۱۵۰ هزار انواع میوه‌های هسته‌دار در این استان تولید می‌شود.
جلیلی اعلام کرد: ۳۲.۸ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است در حالی که متوسط کشوری آن ۱۸ درصد است؛ همچنین ۲۵ درصد ارزش افزوده استان حاصل از تولیدات بخش کشاورزی است که این رقم در متوسط کشوری ۱۳ درصد می‌باشد. 
وی اضافه کرد: ۱۹۵ کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در استان وجود دارد که چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورری در این واحدها فرآوری می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: این استان دارای ۳۷۰ سردخانه است که توان ذخیره ۹۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی را دارد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: از سال ۱۳۷۶ شمسی تاکنون تغییر اقلیم اثر بسیار زیادی بر آذربایجان‌غربی گذاشته و متوسط بارندگی استان از ۳۸۵ میلی‌متر به ۳۵۰ میلی متر رسیده است.
وی تصریح کرد: افزایش درجه حرارت ۱.۵ درصدی هم که باعث افزایش تبخیر شده، منجر به کاهش بارندگی به میزان ۳۵ میلی‌متر در استان شده است.
جلیلی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی کمبودهای بخش گردشگری، صنعت و معدن را جبران می‌کند، گفت: در ۲۲ سال گذشته ۱۰۵ میلی‌متر کمبود بارندگی داشته‌ایم و کشاورزان این مسئله را برنمی‌تابند.
اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران امروز با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی در دانشگاه ارومیه آغاز به کار کرد؛ به گفته دبیر علمی این کنگره ۲۸۵ مقاله از طرف پژوهشگران به دبیرخانه آن ارسال و ۲۱۵ مقاله پس از داوری پذیرفته شده است.
۴۰ مقاله از این تعداد به صورت شفاهی و ۱۷۵ مقاله هم به صورت پوستر در این کنگره ارائه می‌شود و پنج نشست تخصصی و ۹ کارگاه آموزشی نیز در حاشیه آن برگزار خواهد شد.
سه دوره گذشته کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در دانشگاه‌های فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و شهید چمران اهواز برگزار شد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.