معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

رسول انتظارمهدی اظهار داشت:  شاخص توده بدنی BMI  کمتر از ۱۹، عامل خطر ابتلا به پوکی استخوان است و وزن پایین در دختران و زنان منجر به کاهش سطح استروژن شده و همانند دوران بعد از یائسگی، موجب گسترش پوکی استخوان می شود.

وی اضافه کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که افراد بسیار لاغر بیشتر در معرض خطر شکستگی از این نوع قرار دارند.

وی با بیان اینکه عوامل مستعد کننده پوکی استخوان شامل ۲ دسته عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل است، بیان کرد: مبادرت به انجام مستمر ورزش، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، پرهیز از سیگار و الکل و جلوگیری از سقوط های مکرر از عوامل قابل کنترل در مهار پوکی استخوان است.

وی ادامه داد: سن، جنس، یائسگی، بیماری‌های مزمن، نژاد، وزن و اندازه استخوان‌ها، داروها و سابقه فامیلی نیز از عوامل غیرقابل کنترل در این بیماری به شمار می رود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: بی تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب باعث تسریع در کاهش توده استخوانی می شود.

انتظارمهدی افزود: گنجاندن مواد غذایی کلسیم‌دار در برنامه غذایی روزانه و قرارگرفتن در معرض نورخورشید برای جذب ویتامین D در پیشگیری از این بیماری ضروری است.

وی با بیان اینکه سقوط به دلیل اختلالات بینایی، اختلال عملکرد عصبی و عضلانی و استفاده از داروهای خواب آور سبب افزایش خطر شکستگی‌های استخوانی می شود، اضافه کرد: استعمال سیگار و دخانیات نیز به دلیل کاهش مواد معدنی موجود در استخوان‌ها و مصرف الکل با تاثیر بر سلول های سازنده استخوان و برهم زدن تعادل تغذیه ای فرد از عوامل اثرگذار پوکی استخوان است.

وی ادامه داد: در دهه سوم زندگی به دلیل افزایش سن، احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود که البته وراثت در استحکام و سرعت از دست دادن توده استخوان اثر دارد.

وی با اشاره به اینکه وقوع یائسگی در سنین پایین تر در ابتلا به این بیماری موثر است، گفت: زنان آسیایی و دارای پوست و مویی روشن بیشتر به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند.

وی اظهار داشت: مصرف طولانی داروهای دارای ترکیبات کورتیکو استروئیدی، داروهای ضد تشنج و هپارین از عوامل ابتلا به این بیماری است و تمامی این داروها باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

وی اضافه کرد: پوکی استخوان به صورت ثانویه در افرادی که اختلالات هورمونی و متابولیسمی مانند بیماری های مزمن کبد و کلیه، دیابت، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات رشد و هورمون های جنسی دارند، دیده می شود.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان نامریی است و تا زمانی که یک استخوان نشکند، علایمی از خود بروز نمی دهد، گفت: در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می تواند باعث شکستگی استخوان شود.

وی افزود: کسانی‌که احساس می کنند در معرض خطرابتلا به این بیماری قرار دارند با نظر پزشک معالج باید آزمایش میزان تراکم استخوان بدهند تا وضعیت آنها بررسی شود.

وی بیان کرد: درمان پوکی استخوان بسیار مؤثر بوده و می تواند به شما کمک کند به زندگی فعّال و مستقل خود ادامه دهید و  در صورتی که پزشک تشخیص داد که باید تحت درمان قرار گیرید، نگران نشوید و درمان خود را ناتمام نگذارید.

پوکی استخوان یکی از مهمترین بیماری های قرن حاضر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که روند رو به رشد آن، نگرانی های بسیاری را در بین مردم به ویژه در میان بانون و افراد مسن ایجاد کرده است.

'استئو پروسیس' پوکی استخوان، بیماری مزمنی است که در سال های اخیر بسیاری از افراد جامعه در تمام کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه را گرفتار عوارض درناک و پرهزینه کرده است.

تحقیقات مراکز پزشکی جهان نشان می دهد ، استخوان انسان ها تا ۲۵ سالگی متراکم شده و از آن پس در صورت نا مناسب بودن و تغذیه و کم تحرکی آرام آرام تراکم خود را از دست داده و تبدیل به پوکی استخوان می شود.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، سن، جنس، نوع فعالیت فیزیکی، عوامل محیطی، دریافت ناکافی کلسیم یا ویتامین D، استعمال دخانیات، وزن زیاد و وراثت از مهمترین عواملی هستند که این بیماری را ایجاد می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.