تحول در گسترش این شریان حیاتی در توسعه روستایی را می‌توان در استان‌های مرزی و کوهستانی کشور از جمله آذربایجان‌غربی مورد بررسی قرار داد تا جایی که تعداد روستاهای برق‌دار این استان از ۹۶ روستا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا در زمان حاضر رسیده و ضریب نفود آن در حال حاضر به ۹۹.۹۸ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که قبل از انقلاب حدود چهار هزار روستای کشور به شبکه توزیع برق متصل بود و بیشتر این روستاها در اطراف شهرهای بزرگ و توریستی قرار داشت اما پس از انقلاب نگاه‌ها به سمت طبقات پایین جامعه معطوف شد و برق‌رسانی به روستاها حتی در دوران جنگ هم تعطیل نشد.

دسترسی مناسب و آسان به انرژی بدون تردید موتور توسعه روستایی به شمار می‌رود اما از کنار آسایش و آرامشی که شبکه توزیع برق به مردمان بی‌غل و غش آبادی‌های دور و نزدیک هدیه کرده است هم به سادگی نمی‌توان گذر کرد.

«سید سعید» ساکن روستای «آباجالوی علیا» ارومیه حکایتی کوتاه از نبود برق در روستایشان را روایت کرد و گفت: اوایل انقلاب برای تامین روشنایی مجبور بودیم از چراغ‌های نفتی برای روشنایی استفاده کنیم و به دلیل نبود برق، آسایش زندگی روستایی هم با مخاطره‌هایی مواجه بود.

«رضا اکبری» یکی دیگر از اهالی این روستا در خصوص بهره‌مندی روستاها از نعمت برق، گفت: در ابتدای انقلاب ما دانش‌آموز بودیم و در زیر نور چراغ نفتی درس می‌خواندیم اما اکنون رسانه‌های مختلف و اینترنت در خدمت آموزش فرزندانمان قرار گرفته است.

«حبیب دولتی» یکی از روستاییان ساکن منطقه «نازلوچای» ارومیه هم گفت: یکی از برکت‌های بزرگ نظام در مناطق روستایی برخورداری از خدمات زیربنایی از جمله نعمت برق است و مردم این مناطق قدردان هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی هم با تاکید بر اینکه تعداد روستاهای برقدار این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۰ برابر شده، گفت: در سال ۱۳۵۷ تنها ۹۶ روستا در آذربایجان‌غربی از نعمت برق برخوردار بود و این رقم در حال حاضر به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا رسیده است.

اکبر حسن‌ بگلو افزود: در حال حاضر جمعیت ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹۸ درصد روستاهای آذربایجان‌غربی که از مناطق کوهستانی و سخت‌گذر کشور به شمار می‌رود، از نعمت برق برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی با ۲۷ هزار و ۴۰۳ کیلومتر شبکه توزیع برق، وظیفه خدمات‌رسانی به یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۵۰۹ مشترک را در ۲۱ مدیریت بر عهده دارد و هشتمین شرکت توزیع بزرگ کشور است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۹۱۱ هزار مشترک شهری و بیش از ۳۲۶ هزارمشترک روستایی در آذربایجان‌غربی از نعمت برق برخوردار هستند که این تعداد نسبت به سال ۱۳۵۷ حدود ۱۵ برابر شده است؛ تعداد پست‌های توزیع برق این استان نیز طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۳۰ برابر شده و به بیش از ۱۹ هزار پست رسیده است.

حسن‌بگلو اضافه کرد: در این مدت طول خطوط ۲۰ کیلو ولت به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر و خطوط  ۴۰۰ ولت به بیش از ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است.

نزدیک به ۹۹ درصد جمعیت سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفری آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور از نعمت برق برخوردار هستند؛ سالانه یک‌هزار و ۲۵۰ مگاوات برق در این استان تولید و تنها یک‌هزار مگاوات آن در سال مصرف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.