مهدی ادریسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه دامداران در صورت شایع نشدن بیماری، دنبال واکسیناسیون نمی روند، هنوز استقبال خوبی از این طرح صورت نگرفته ولی آموزش های عمومی در این خصوص ادامه دارد.

وی اضافه کرد: هزینه واکسینه کردن هر رأس دام سنگین ۷۰ هزار ریال است که ۵۰ درصد از این مبلغ فقط هزینه خود واکسن است که به حساب دولت واریز می شود و مابقی دستمزد واکسیناتور محسوب می شود.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود، این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

تب برفکی بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.