غلامعلی عظیم‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۲۷ هزار هکتار از مراتع ییلاقی شهرستان ارومیه تحت پوشش عشایر ساکن این شهرستان است که در مجموع برای ۴۸۸ هزار راس دام قابل استفاده است. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۲۸ هزار راس دام کوچک و بزرگ در اختیار عشایر این شهرستان است ادامه داد: چرای بیش از حد دام توان اکولوژیکی مراتع را کاهش داده و محصول تولیدی دام نیز چشمگیر نیست.
وی اضافه کرد: در روش پرواربندی، دام بدون نیاز به خروج از محل نگهداری خود از علوفه کشت شده خود کشاورز مصرف می‌کند که این امر موجب جلوگیری از تخریب مراتع و بروز سیلاب و افزایش کیفیت محصولات تولیدی دامی می‌شود.

مدیر امور عشایر ارومیه با بیان اینکه۲ هزار و ۴۱۰ خانوار عشایری در این شهرستان زندگی می‌کنند که از مراتع آن بهره‌مند هستند اظهار داشت: عشایر این شهرستان در زمان حاضر با جمعیت ۱۶ هزار و ۷۳۴ نفری در ۲۹ روستای مختص عشایر ساکن هستند.
وی اضافه کرد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ آذربایجان‌غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.
۹۹۱۸‪/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.