بهرام زینال زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بسته های خورشیدی برای تامین روشنایی عشایر تهییه شده است.
وی ادامه داد: هر پک خورشیدی شامل 10 تا 12 عدد لامپ است که عشایر می توانند از روشنایی این بسته های بهره مند شوند.
وی اعلام کرد: قیمت هر بسته خورشیدی پنج میلیون ریال بوده که این رقم در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت های بازار هنوز مشخص نشده است.
وی اضافه کرد: همچنین 11 حمام خورشیدی طی یک سال گذشته در بین عشایر این منطقه توزیع و نصب شده است و 2 مورد دیگر نیز تا پایان بهار سال جاری راه اندازی می شود.
مدیرکل امور عشایرآذربایجان غربی اظهار داشت: یک میلیارد و 232 میلیون ریال برای تهیه و نصب این حمام ها هزینه شده است.
وی اعلام کرد: 280 میلیون ریال برای خرید و راه اندازی 2 حمام خورشیدی جدید هزینه شد که در شهرستان های خوی و اشنویه راه اندازی می شود.
زینال زاده با اشاره به اینکه رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد، بیان کرد: راه اندازی حمام های خورشیدی با هدف تامین رفاه و آسایش عشایر انجام می شود.
وی ادامه داد: توسعه استفاده از امکانات و دستگاه هایی که با انرژی خورشیدی کار می کنند از مهمترین برنامه های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر است.
وی ادامه داد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری در استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد حدود 600 خانوار به خارج از استان کوچ کرده است و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می کنند. وی افزود: 103 هزار و 927 نفر از جمعیت آذربایجان غربی معادل سه درصد جمعیت، عشایر هستند که در 16 شهرستان و یکهزار روستای این استان زندگی می کنند.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند که 3.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
عشایر استان 10 ایل و 22 طایفه مستقل هستند و 16 شهرستان استان دارای عشایر و 336 روستا نیز ویژه عشایر است.
9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.