بهرام زینال زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین عشایر آذربایجان غربی سالانه تولید بیش از 18 هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه در بخش غیرداری را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: همچنین این عشایر سالانه سه هزار تن پشم، 15 هزار تن گوشت و بیش از 49 هزار تن شیر تولید و روانه بازار می کنند.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد، بیان کرد: 14 بسته خورشیدی با 70 میلیون ریال اعتبار برای مناطق عشایری بوکان و سلماس در نظر گرفته شده است که با آغاز کوچ عشایر در اردیبهشت امسال بین آنها توزیع می شود.
وی ادامه داد: توسعه استفاده از امکانات و دستگاه هایی که با انرژی خورشیدی کار می کنند از مهمترین برنامه های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر است.
وی با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به حمام خورشیدی، گفت: 11 حمام خورشیدی طی یک سال گذشته در بین عشایر این منطقه توزیع و نصب شده است و 2 مورد دیگر نیز تا پایان بهار سال جاری راه اندازی می شود.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی اعلام کرد: 280 میلیون ریال برای خرید و راه اندازی 2 حمام خورشیدی جدید هزینه شد که در شهرستان های خوی و اشنویه راه اندازی می شود.
زینال زاده ادامه داد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری در استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد حدود 600 خانوار به خارج از استان کوچ کرده و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می کنند.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند که 3.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 16 شهرستان استان دارای عشایر و 336 روستا نیز ویژه عشایر است.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.