کریم علیزاده‌آذر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تمهیدات انجام شده، طرح آهن یاری برای هشت هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و طرح مکمل‌یاری و با ویتامین D برای ۹ هزار و ۵۰۰ دانش آموز پسر مقاطع اول و دوم متوسطه در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۹۸ هزار قرص مکمل در طول سال تحصیلی بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود، ادامه داد: در این طرح دختران مقاطع اول و دوم متوسطه به مدت ۱۶ هفته در طول چهار ماه هر هفته یک عدد قرص آهن یاری و پسران هم در طول سال تحصیلی هر ماه یک عدد قرص ویتامین D دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین D اهمیت بسزایی در سلامت جسم به ویژه در پیشگیری از پوکی استخوان و ارتباط تاثیرگذار با دیگر بیماری‌ها نظیر آلزایمر، MS، چاقی و دیابت دارد، اضافه کرد: دختران علاوه بر مصرف قرص آهن، قرص ویتامین D هم همزمان با پسران دریافت می‌کنند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان مهاباد اظهار داشت: در سنین بلوغ نیاز دختران به ریزمغذی آهن افزایش می‌یابد و به منظور پیشگیری از کم خونی و رفع نیاز، برنامه آهن یاری برای دختران مقطع متوسطه اجرا می‌شود.

وی افزود: کم‌خونی ناشی از کمبود آهن باعث خستگی، تنگی نفس، رنگ پریدگی، اضطراب، سرگیجه، کاهش تنفس و تمرکز در فرد شده که با مصرف بموقع و درست قرص آهن، این عوارض برطرف می‌شود.

وی گفت: اسفناج، حبوبات، جگر، زرده تخم مرغ، میوه‌های خشک بویژه زردآلو و دانه‌های روغنی به عنوان مهمترین منابع تامین آهن برای بدن است.

در سال تحصیلی جاری در مجموع ۴۳ هزار دانش‌آموز در ۳۳۰ مدرسه شهری و روستایی مهاباد در حال تحصیل هستند که از این تعداد بیش از ۱۸ هزار دانش آموز در مقاطع اول و دوم متوسطه قرار دارند.

۹۹۰۳/۳۰۲۰/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.