عزیز امانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شهرستان از هر ۱۰۴ هکتار باغ آبی ۱۷ هزار و ۵۹۶ کیلوگرم گلابی به صورت سالانه برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود سه هزار و ۸۵۳ تن گلابی از سطح باغ‌های استان برداشت شود، گفت: سطح زیر کشت گلابی در آذربایجان‌غربی به صورت ۱۲۲ هکتار غیربارور، ۲۹۱ هکتار بارور با آبیاری به صورت آبی و ۱۰ هکتار به صورت کشت دیم است.

وی با بیان به اینکه این محصول در استان اغلب به صورت آبی پرورش می‌یابد، افزود: امسال از باغ‌های آبی، سه هزار و ۸۲۵ تن و از باغ‌های دیم ۲۸ تن گلابی برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در صورت مجاورت با اقلیم‌هایی با بارندگی بالای ۵۰۰ میلی‌متر مانند سردشت این محصول به صورت دیمی نیز پرورش داده می‌شود که در این روش میزان عملکرد تولید کمتر است.

امانی با بیان اینکه ارقام موجود در استان از رقم‌های شاه‌ میوه، فصله، درگزی و سردرود است، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در نظر دارد تا با هدف توسعه باغ‌های گلابی ارقام جدید مانند بیروتی، ویلیامز، اسپادونا و سایر ارقام را با استفاده از پایه‌های رویشی به دلیل مصرف کم آب در استان ترویج دهد.

آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که ۷۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته است؛ از این ۷۰۰ هزار هکتار نیز ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار باغ و حدود ۳۷۵ هزار هکتار گندمزار است و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.
چغندر قند، سیب درختی، گندم، انواع میوه‌های هسته‌دار، انگور و انواع حبوبات و سبزی و سیفی‌جات جزو محصولات کشت شده در مزارع و باغات آذربایجان‌غربی است.  

۷۱۲۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.