اکبر کرامتی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری ۲۴ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت تخم آفتابگردان آجیلی اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود ۳۶ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از مزارع استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت کدو آجیلی اختصاص یافته است، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن کدو آجیلی نیز از مزارع استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه خوی ۵۹ درصد سطح زیر کشت تخمه آفتابگردان را به حود اختصاص داده است، بیان کرد: شهرستان خوی از نظر سطح زیر کشت و تولید تخم آفتابگردان و همچنین کدو آجیلی رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده‌است.

وی اظهار داشت: ۱۳ هزار تن آفتابگردان آجیلی و چهار هزار و ۵۰۰ تن کدو آجیلی به طور متوسط مصرف استانی بوده و مازاد تولید آن به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

کرامتی عمده ارقام کشت شده آفتابگردان آجیلی در این استان را قلمی، شمشیری، پسته‌ای و دورسفید عنوان کرد و افزود: ارقام همدانی، زبان ماری و قلمی نیز از جمله ارقام کدو آجیلی هستند که در آذربایجان‌غربی کشت می‌شود.

وی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی است.

برداشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی از هفته دوم شهریور ماه در آذربایجان‌غربی آغاز شده‌است و تا کنون ادامه دارد.

آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که ۷۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته است؛ از این ۷۰۰ هزار هکتار نیز ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار باغ و حدود ۳۷۵ هزار هکتار گندمزار است و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.
چغندر قند، سیب درختی، گندم، انواع میوه‌های هسته‌دار، انگور و انواع حبوبات و سبزی و سیفی‌جات جزو محصولات کشت شده در مزارع و باغات آذربایجان‌غربی است.  

۷۱۲۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.