اقصی نخشی‌پور روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات و موانع مرز کیله این شهرستان اظهار داشت: امسال به برکت نظام و عنایت دولت «کیله» به عنوان مرز رسمی اعلام شد که هم‌اکنون سازوکارهای لازم برای فعال شدن آن در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ صادرات از این مرز ۲۷۶ هزار تن بود افزود: در سه ماه دوم سالجاری نیز سه میلیون دلار واردات از طریق این مرز انجام شده است.

وی اضافه کرد: مرز کیله با توجه به ظرفیت‌های آن می‌تواند در مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمن و دور زدن تحریم‌ها نقش مهمی ایفا کند.

نخشی‌پور افزود: مرز کیله با مرکز شهرستان ۱۷ کیلومتر و با اولین شهر عراق در اقلیم کردستان ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیکترین مرز به استان‌های «اربیل» و «سلیمانیه» در اقلیم کردستان عراق است که با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر می‌تواند بازار خوبی برای کالاهای صادراتی و نزدیکترین مرز برای رفتن به عتبات عالیات باشد.

وی با بیان وجود نرخ بالای بیکاری در این شهرستان اظهار داشت: یکی از درخواست‌های مردم این منطقه تسریع در فعال شدن این گذر مرزی است تا موجب اشتغال‌زایی در این شهرستان شود.

فرماندار سردشت با بیان اینکه معابر مرزی این شهرستان قبل از تعطیل شدن ۵۰ هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌داد که با ۲۲ هزار کارت مرزی و حدود ۱۸ هزار دفترچه مرزی در حال فعالیت بودند افزود: با انسداد مرزها  این تعداد مرزنشین که از طریق بازارچه «اشکان» امرار معاش می‌کردند بیکار شدند.

وی با بیان اینکه بازارچه اشکان که توسط دولت به عنوان بازارچه رسمی مصوب شده است هنوز زیرساختی در آن پیاده نشده است بیان کرد: امیدواریم مساعدت‌ها و رایزینی‌های لازم انجام شود تا از ظرفیت این بازارچه در جهت توسعه این شهرستان استفاده شود.

هیات دولت مردادماه سالجاری به پیشنهاد وزارت کشور به استناد قانون امور گمرکی با ایجاد راه‌های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر مرز کیله را در این شهرستان زسمی اعلام کرد.
گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.  
شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.
آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.
۷۵۶۲/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.