مجید پاتو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این فرد متخلف از یکی از استان‌های جنوبی کشور به این منطقه آمده بود و با استفاده از تراکتور، مراتع را شخم می‌زد تا ریشه گیاه «شیرین‌بیان» را برداشت کند.

وی اضافه کرد: از این متخلف مقادیری ریشه این گیاه کشف، تراکتور مورد استفاده وی توقیف و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده است.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن «شیرین‌بیان» در جمع گونه‌های گیاهی کمیاب و در حال انقراض، برداشت این گیاه از اراضی منابع طبیعی ممنوع بوده و در اراضی کشاورزی نیز نیازمند دریافت مجوز از این اداره است.

وی با اشاره به شخم عمیق زمین برای برداشت شیرین بیان توسط افراد سودجو اظهار داشت: ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متری سطح زمین دارای خاک نباتی و مناسب برای زراعت است اما با شخم عمیق، این سطح از خاک به قسمت پایین رفته و خاکی که قابلیت زراعت ندارد، بالا قرار می گیرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: «شیرین‌بیان» از گیاهان بومی منطقه و بسیار کم‌آب‌بر است و خاصیت دارویی دارد بنابراین افراد سودجو با برداشت آن، این گیاه دارویی را تحویل عطاری‌ها یا کارخانه‌های داروسازی می‌دهند.

گیاه شیرین‌بیان دارای برگ‌های مرکب از چهار تا هفت زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند.

گل‌های این گیاه به رنگ‌های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید است و ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد که ترکیبات موجود در ریشه برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید و خاصیت ضدمیکروبی دارد.
در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده‌است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.