مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان روز شنبه در جلسه معرفی و تودیع مدیران شهرستانی این اداره در فرمانداری سمیرم، تصریح کرد: این همخوانی نداشتن علل و عوامل مختلفی دارد که در جای خود باید بررسی شود.

محمدحسین شاملی افزود: افزون بر پنج هزار خانوار عشایری هر ساله در فصل بهار وارد سمیرم می‌شوند اما از این تعداد حدود ۲ هزار خانواری که در طول این سال ها در کنار خانوارهای اصلی تشکیل شدند فاقد پروانه چرای دام مستقل هستند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت کل مراتع سمیرم کشش تغذیه۴۰۰ هزار راس دام را دارد اما سالانه بیش از ۸۰۰ هزار دام وارد منطقه می شود.

وی پیشنهاد کرد، منطقه «جاق جاق» سمیرم بعنوان الگو و پایلوت طرح جامعه عشایری مشخص شود تا در کارگروهی متشکل از همه نهادها و سازمان ها بتوانیم راه حل های مناسبی برای کنترل ورود دام مازاد بر پروانه چَرا و رعایت تقویم قانونی کوچ بیابیم.

شاملی نشان دار کردن دام با دستگاه های الکترونیکی و روزآمد را راهکار اجرای دقیق طرح های نظارتی و کنترلی عنوان کرد و گفت: آماده ایم سمیرم بعنوان شهرستان اصلی ییلاق عشایر کشور را بعنوان منطقه اجرای نمونه و الگوی این طرح انتخاب کنیم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، ۳۰ سال از اجرای سنتی طرح های کنترل تقویم کوچ گذشته و امروز باید با استفاده از فناوری های نوین ا ین روش ها را تغییر داده و بروز کنیم.

این مقام مسوول درباره بروز شدن ماشین آلات مهار آتش سوزی هم اظهارداشت: در قراردادی با وزارت دفاع بسته شد تعداد زیادی از این دستگاه های مدرن در اختیار منابع طبیعی قرار خواهد گرفت که سمیرم در اولویت اول استان در این رابطه هست.

وی بوته کنی و کتیرازنی را از عمده مشکلات منابع طبیعی در شهرستان‌های ییلاقی ذکر کرد و افزود: در همین سمیرم بیش از ۴۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی وجود دارد و منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند این وسعت را کنترل کنند بنابراین بهترین روش اجرای حفاظت مشارکتی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان یادآور شد: این روش مشارکتی در فریدونشهر اجرا شده و مشکلات ما در این بخش را به حداقل رسانده است.

شاملی از رییس جدید اداره منابع طبیعی سمیرم هم خواست حساسیت ویژه ای نسبت به گوَن زارهای این شهرستان و کتیرازدن های بدون مجوز داشته باشد؛ چرا که گوَن، گونه اصلی حفاظت خاک غنی و مرغوب این خطّه است.

ساخت اتاقک های کوچک عشایری در عرصه های طبیعی و عشایری سمیرم، موضوع دیگری بود که مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، به آن اشاره کرد.

شاملی گفت: احداث این اتاقک ها قانونمند شده و قرار است برای هر اجتماع عشایری یک اتاقک در طرح مرتع داری با همکاری اداره امور عشایر ساخته شود.

وی از مدیران ارشد سمیرم هم خواست، اجرای طرح های آبخیزداری بعنوان مهمترین کار میان مدت، اما موثر و زودبازده اداره منابع طبیعی را در اولویت طرح های شهرستان قرار دهند تا در صورت بروز خشکسالی ها مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

علی عسگرپور در این نشست بعنوان رییس جدید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم معرفی و از خدمات محمدرضا روانبخش سرپرست سابق این اداره تقدیر شد.

شهرستان سمیرم بعنوان مرکز اصلی ییلاق عشایر جنوب کشور، دارای ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌های طبیعی است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان و ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی قرار دارد.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.