مهدی عبدالله‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ایران همانند سایر مناطق آزاد کشور دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مستعد و مناسبی جهت توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: این ظرفیت‌ها چه در حوزه گردشگری به لحاظ آثار و ابنیه تاریخی که بخش عمده‌ای از بناهای بجا مانده از دوره قاجار را تشکیل می‌دهد و چه از لحاظ طبیعت بکری که در منطقه دارد می تواند به یک قطب مهم گردشگری در کشور تبدیل شود.

وی وجود ۲ کشور ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان را قابلیت خوبی برای رونق گردشگری این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: سیاست منطقه آزاد ماکو با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد هتل و زیرساخت‌های گردشگری در دستور کار قرار دارد تا بتواند از این ظرفیت برای توسعه منطقه آزاد ماکو بخوبی استفاده کند.

«عبدالله‌زاده» با اشاره به اینکه سالانه حجم قابل توجهی از گردشگران، برای بازدید از منطقه و هم به لحاظ گذر به ترکیه از این مسیر تردد می‌کنند، اضافه کرد: این ترددها توجیه اقتصادی سرمایه‌گذار در ارتباط با گردشگری را بالا برده است و در این راستا طی چند سال گذشته پروژه‌های سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه در منطقه آغاز شده‌است.

وی بیان کرد: جهت رونق بخشی و تسهیل برای ورود گردشگران خارجی و افزایش تعداد گردشگرانی که در محدوده منطقه آزاد ماکو در تردد هستند، اتباع کشورهای همسایه طبق قوانین و قابلیت‌های مناطق آزاد، می‌توانند بدون روادید در این منطقه اقامت داشته باشند.

وی با اشاره به تسهیل تردد و حضور گردشگران در محدوده منطقه آزاد ماکو افزود: این قابلیت باعث رونق فعالیت‌های هتلینگ و فعالیت مرتبط با پذیرایی در محدوده منطقه خواهد بود چرا که هر چه اقامت گردشگر خارجی در منطقه و حضورش بیشتر باشد، قطعا فعالیت‌های مرتبط به سرویس‌دهی و میزبانی رونق خواهد داشت.

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های خدماتی و صنعتی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند گفت: سعی شده است کمترین بروکراسی اداری برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد تا فرایندهای واگذاری زمین و سرمایه‌گذاری و صدور مجوزها در کمترین زمان ممکن انجام پذیرد.

وی افزود: جهت معرفی و جذب سرمایه‌گذار برای فعالیت‌های مختلف در حوزه گردشگری در زمینه احداث هتل در سطوح مختلف سه تا پنج ستاره، ایجاد مراکز تفریحی و استفاده از ظرفیت سدهای مستقر در منطقه برای راه‌اندازی مراکز تفریحات آبی و ساحلی سایت‌هایی مشخص شده است که مطالعات آن انجام گرفته که در سال‌های آتی شاهد بهره‌برداری از آنها و رونق گردشگری در منطقه آزاد ماکو خواهیم بود.

در حال حاضر ۲۳ مرکز اقامتی با ۶۷۲ تخت در محدوده منطقه آزاد ماکو،  خدمات سفر و گردشگری ارائه خدمات می‌کنند؛ این شهرستان همچنین دارای ۱۴۳  اثر تاریخی و طبیعی است.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال غرب کشور واقع شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

۷۱۳۲/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.