مجید پاتو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زمین‌های دیم کشاورزی بیشترین مورد اختلاف در عرصه‌های مرتعی مهاباد است، افزود: از ابتدای امسال ۵۳۷ میلیون ریال بابت جریمه و خسارت از متهمان عرصه منابع طبیعی اخذ شده‌است.

وی ادامه داد: امسال ۴۳ فقره پرونده تعلیف غیرمجاز اراضی ملی شامل ۶۸۴ راس واحد دامی در مهاباد تشکیل شده که تمام این پرونده‌ها مختومه و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال نیز خسارت دریافت شده‌است.

وی بیان کرد: برای صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی ۲ پایگاه کنترل ورود و خروج دام به مرتع ایجاد شده و روزانه نیز گشت‌های یگان حفاظت از عرصه‌ها انجام می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی مهاباد با بیان اینکه امسال ۲ فقره پرونده مربوط به قطع درختان نیز در مهاباد تشکیل شده است، اضافه کرد: در این مدت ۱۹ اصله انواع درخت در مناطق مختلف قطع شده که درخت بید بیشترین نوع آن را تشکیل می‌دهد.
وی اظهار داشت: امسال ۳۲ هکتار از حاشیه سد مهاباد و ۶ هکتار از کوه «داشامجید» آبیاری و قرقبان بکارگیری شده و ۱۰ کیلومتر ذخیره گاه «حاجی‌خوش» این شهرستان نیز با استفاده از پایه بتونی و سیم خاردار مورد محافظت و نگهداری قرار گرفته‌است.

پاتو با اشاره به اینکه آموزش و ترویج به عنوان ۲ رکن اساسی حفظ منابع طبیعی است، بیان کرد: نیمه نخست امسال ۲۵ دوره آموزشی در قالب دوره‌های قوانین و مقررات منابع طبیعی، حفاظت و حمایت و ترویج و مشارکت‌های مردمی برای بیش از یکهزار بهره‌بردار برگزار شده است.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده‌است.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

۹۹۰۳/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.