اسماعیل اسفندیاری‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بابت خرید این میزان گندم به کشاورزان پرداخت شده و تنها کمتر از ۲ درصد از مطالبات آنها باقی مانده که به زودی پرداخت خواهد شد.  

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سال‌جاری رخ داد، تحویل ندادن همه محصول تولیدی گندم کشاورزان به دولت به علت پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم بود که موجب شد میزان خرید تضمینی گندم ۱۵ درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان رتبه اول تولید گندم کشور را دارد، افزود: با وجود خسارت‌های ناشی از سیل فصل بهار به گندم‌زارهای این استان، میزان خرید گندم از کشاورزان ۱۶۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته بود.

وی افزود: امسال بخش خصوصی به‌صورت عملی وارد چرخه خرید شد و صنوف مجاز بودند که نیازهای بخش‌های دیگر کشور را در خصوص گندم تامین کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم در خصوص نرخ خرید گندم در سال زراعی جاری اظهار داشت: با رایزنی‌های انجام شده با شورای اقتصاد و پیشنهاد نرخ گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی، نرخ جدید خرید تضمینی گندم به‌زودی اعلام می‌شود.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: با اعلام نرخ جدید استقبال کشاورزان از کاشت گندم افزایش پیدا می‌کند و نیاز کشور در خصوص تولید این محصول استراتژیک در سال زراعی جاری برطرف خواهد شد.

سطح زیر کشت گندم کشور در سال زراعی گذشته ( ۹۷- ۹۸) در مجموع ۶ میلیون هکتار بود که از این میزان ۲ میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم را شامل می‌شد.

در زمان حاضر کل نیاز گندم از محل تولید داخلی تأمین می‌شود و امسال برای سال چهارم کشور از نظر تولید گندم خودکفا بوده و کل نیاز داخلی از محل تولید داخل تأمین شود.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.